Impozáns sziklakapu, fantasztikus homokkőtornyok, szűk hasadékok

A Szász Svájc jellegzetes sziklaképződménye, a Kirnitzsch völgyétől kőhajításnyira tornyosuló legendás Kuhstall (Tehén istálló), mely a Neuer Wildenstein, fenyőerdőből magasan kiemelkedő sziklatömbjében lévő gigantikus barlang, ill. masszív sziklakapu. A már több mint 200 éve közkedvelt kirándulóhelyet kényelmes sétaúton, de hosszú, meredek lépcsősorokon, létrákon is megközelíthetjük. Szász Svájc leghíresebb vízesésétől, a mesterséges Lichtenhainer Wasserfall-tól indulunk a Kuhstall felfedezésére, rövid körtúránk során lépcsőkön és létrákon kapaszkodunk fel a kilátóhelyként is funkcionáló sziklaalakzatra, majd a régi, autentikus vendéglőnél tett pihenő után a sétaúton térünk vissza a Kirnitzsch völgyébe.

Lichtenhainer Wasserfall, Kirnitzschtal. A Bad Schandau-ból induló villamosjárat végállomása, autóval Bad Schandau-ból 8 km, fizetős parkoló (4,00 €/nap, automata).

Rövid, könnyű kirándulás jól jelzett turistautakon. Az általunk javasolt délkeleti megközelítés hosszú lépcsősorokon, létrákon történik, de kikerülhető az északi oldalról való feljutás választásával. (Nálunk ez a visszaút.)

A villamos végállomásától, a Lichtenhainer Wasserfall-tól indulunk körtúránkra. A népszerű fogadó favázas épülete mellett egy 5 méter magas grottón keresztül bukik le a gyér vizű Lichtenhainer Bach vize. Elmegyünk a villamosmegálló mellett, majd a parkolónál egy kis kőhídon átkelünk a Kirnitzsch folyó felett. A folyó partja mentén vezető Piros és Piros Ponttal jelzett turistaúton hamarosan elágazáshoz érünk. A jobb oldali úton megyünk tovább az ismert jelzéseken a Kuhstall irányába.

Egy hangulatos árokban enyhén emelkedő széles sétautunk, egy régi útjelzőoszlopnál kettéválik, balra a Piros Ponttal jelzett úton jövünk majd vissza, ez a kényelmes feljutást preferálók választása is, mi azonban a jobb oldali úton, a Piros jelzéseket követve délről kerüljük meg a Kuhstall-t is rejtő Neuer Wildenstein sziklatömbjét. Közel 1 km séta után, a patak völgyében enyhén emelkedő utunk újabb kereszteződéshez ér, ahol balra kanyarodunk a Piros Pont jelzésű ösvényre, mely hosszú, nem túl meredek lépcsősorral vezet a sziklafal tövéig.

A sziklafal hasadékában egy kétoldalt is korláttal biztosított fémlétrán kezdjük meg kapaszkodásunkat, majd egy még szűkebb, alig egy ember szélességű szorosban hosszú, keskeny lépcsősoron emelkedünk tovább. A sötét, napfényt sosem látó hasadékból megkönnyebbülés kijutni, még egy hosszabb kőlépcsősor egy kissé tágabb kanyonban, aztán már fent is vagyunk.

A Kuhstall tulajdonképpen kétszintes, az alsó szinten találjuk a fogadó épületét és a híres sziklaívet, a felső szinten, a sziklafal tetején pedig a kilátót. A Kuhstall (Tehén istálló) nevének eredete egészen a XVII. századig vezethető vissza, mikor is a harmincéves háború idején a helyi lakosok a svéd csapatok fosztogatásai miatt ide menekültek fel a környező falvakból és magukkal vitték lábasjószágaik nagy részét is. A hatalmas barlangszerű nyílásban volt elég hely a tehénkék számára is.

A Szász Svájc legnagyobb és legismertebb barlangja 11 m magas, 17 m széles és 24 m mély, gyakorlatilag inkább egy mélyedésszerű sziklanyílásról beszélhetünk, gyönyörűen át lehet látni a nagy lyukon keresztül a hegyen. A sziklakapu északi oldalán áll a Gasthaus am Kuhstall fogadó XIX. századi épülete nagy kerthelyiséggel. A sziklaív túloldalán, a sziklafal szélén lévő kilátóhelyről csodás panoráma nyílik az Affensteine, a Kleiner Winterberg és a Winterstein homokkőtornyaira, bástyáira.

A kilátóterasztól balra vezet fel a „mennyei létra”, a Himmelsleiter a Neuer Wildenstein tetejére. A rendkívül szűk, sötét, kb. 1 méter széles sziklahasadékban vezető keskeny lépcsősor egyirányú, csak felfelé lehet menni, két szemben közlekedő társaság egyszerűen nem tudná egymást kikerülni. Itt a sziklaplatón állt egykor egy legendás rablólovagvár, azonban pár ciszterna maradványtól eltekintve nem sok nyomát látjuk a hajdani építményeknek. A kilátás azonban mennyei, széles körpanorámát élvezhetünk a sziklatornyok tetejéről, jól látszik a lent fekvő vendéglő épülete is.

Egy kényelmesebben járható széles lépcsősoron jutunk le a platóról a másik irányban. A lépcsők végétől két különleges kilátópontra is vezetnek ösvények. A bal oldali csapás a sziklafalba vájt úton egy 1 méter magas nyíláson keresztül vezet egy szép kilátóponthoz, míg a másik ösvény a Schneiderloch nevű kis barlangon keresztül vezet egy kis kilátóteraszhoz, melyhez egy rendkívül szűk, sötét lyukon át egy létrán tudunk felmászni.

Visszatérve a vendéglőhöz, megkerüljük az épületet és a Piros Pont jelzésű széles, kényelmes, lejtős sétaúton fenséges bükkerdőben jövünk le a hegyről. Egy elágazásnál balra tartunk, majd egy nagy bal kanyarral leérünk a már ismert kereszteződéshez, ahol a Piros jelzés is csatlakozik hozzánk és negyed óra múlva kibukkanunk a Kirnitzsch völgyében, ahonnan már csak pár lépés kiindulási pontunk, a Lichtenhainer Wasserfall.