Vadregényes út a Bastei kilátójához

A Bastei sziklakilátója, jellegzetes sziklabirodalma Szász Svájc legismertebb látnivalója, a legszebb, legérdekesebb gyalogtúra útvonal északról, Rathewalde településről, a romantikus Amselgrund völgyén át vezet. A Schwedenlöcher vadregényes sziklakanyonján mászunk fel az Elba felett magasodó kilátóhoz, majd panorámában gazdag, látványos úton ereszkedünk vissza a völgybe, és az idilli fekvésű Amselsee partján térünk vissza.

Rövid, közepesen nehéz gyalogtúra kitűnően jelzett, példásan karbantartott turistautakon. Több meredek kaptató és lejtő váltja egymást, a Schwedenlöcher szurdokában jól kiépített lépcsősorok, a kritikus helyen korláttal. A Bastei-ról lefelé jövő szerpentinúton szintén lépcsőkön jövünk le.

Szintkülönbség: 600 m, 300 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Rathewalde, a falu központjában lévő fizetős parkoló. Bad Schandau-ból Porschdorf, majd Waltersdorf érintésével jutunk ki a 165-ös útra, balra pár km Rathewalde. A faluba érve balra vezet az utca a templomhoz és a parkolóhoz.

Rathewalde központjában, a templomhoz közeli fizetős parkolóban hagyjuk a kocsit, és a K jelzéseket követve indulunk a patak partján vezető sétaúton dél felé. 2016 júniusában a K jelzésű turistautat sziklaomlás miatt lezárták, a kerülő út a S jelzésen át vezetett. A völgy alján vezető út a hangulatos Rathewalder Mühle vendéglője mellett visz el, majd egyre hatalmasabb sziklafalak közt, mély szurdokvölgyben megy tovább az Amselgrund völgyében.

A 2016-ban kijelölt kerülőút a parkoló melletti Lindengarten vendéglő melletti Y alakú elágazás jobb oldali ágán, a S jelzésű Basteiweg-en, a völgy feletti teraszon épült bájos kis házikók közt vezet ki a faluból. Leereszkedünk a Zschirre nevű mély szurdokba, átkelünk egy kőhídon, majd balra egy szerpentinútra térve hagyjuk el a S jelzést. Méretes sziklafalak közt szállunk alá az Amselgrund sötét, párás, mohás sziklákkal borított szűk, patakvölgyébe.

Elérve a patakparton futó K jelzésű sétautat jobbra kanyarodunk és hatalmas fenyők, bükkfák közt kényelmes, széles úton enyhe lejtőn hatolunk egyre beljebb az Amselgrund csodavilágába. 6-700 méter után az egyre szűkülő völgy szurdokszerűvé válik, hosszú lépcsősoron, hatalmas sziklafalak közt jutunk ki az Amselloch-hoz, ahol a Nemzeti Park információs épülete melletti romantikus vízesésben, az Amselfallban gyönyörködhetünk. Érdekes módon, csak fizetés ellenében indul meg a zuhatag a több méter magas sziklafalon. A vízesés előtti teraszon az Amselfallbaude vendéglő sörét kortyolgatva várhatjuk az újabb vízesés adagot.

Továbbindulva követjük a Grünbach sziklás medrét, kényelmes, lejtős makadámúton rövidesen táblával is jelzett útelágazáshoz érünk. A K jelzésű út jobbra fordulva kezdi meg emelkedését a Schwedenlöcheren át a Bastei kilátójához. Végeláthatatlan lépcsősor kanyarog egyre feljebb a szűkülő szurdokban, óriási sziklákat kerülget a jól kiépített, több helyen korláttal felszerelt út. A sötét, nyirkos, hűvös sziklakanyon mélyén futó út feljebb függőleges, mohával borított sziklafalak közt, már éppen hogy csak egy ember szélességű nyíláson halad. A Schwedenlöcher (Svéd-lyukak) nevének eredete a harmincéves háború idejéről származik, mikor svéd csapatok dúlták fel a környéket és a környező lakosok ide, a nehezen megközelíthető sziklavilágba bújtak el a fosztogató katonák elől. Manapság a meredek lépcsősoron kaptató turisták fújtatásától hangos a rendkívül vadregényes, népszerű túra útvonal.

Felérve az erdős platóra, egy esőbeállónál balra tegyünk kis kitérőt, a Pavillonaussicht természetes kilátóteraszára, ahonnan káprázatos panoráma nyílik a Bastei környéki sziklavilágra. A nevet adó egykori pavilont már elbontották a Wehlgrundblick-nek is nevezett kilátóhelyről. A Wehlgrund a Bastei és a Kleine Gans bizarr alakú sziklatornyai közt meghúzódó katlan, ahol a híres Felsenbühne (Sziklaszínház) is található. Miután kellően kigyönyörködtük magunkat, a bal oldali úton is visszatérhetünk a K jelzésű, itt Gansweg-nek hívott, kényelmes, szintben tartó sétaútjára.

Hamarosan a Basteikreuz melletti útelágazásnál balra fordulunk, csatlakozik hozzánk a S jelzés is, és egy nagy parkoló mellett érünk ki a Bastei-ra vezető aszfaltútra. A Bastei Szász Svájc ikonikus jelképe, legnépszerűbb és egyúttal legzsúfoltabb látnivalója. Bővebb információ a Bastei-ról szóló cikkünkben. Mindenképpen számoljunk a túrához egy-két óra plusz időt a különböző kilátók felkeresésére, a Felsenburg Neurathen meglátogatására és egy ital vagy tipikus helyi fogás elfogyasztására az étterem panorámateraszán.

Továbbra is a K sáv turistajelzést követve átsétálunk a világhírű Basteibrückén, majd utunk elmegy a Felsenburg (Sziklavár) mellett és lépcsősoron kezdjük meg ereszkedésünket. A szerpentinező útról két káprázatos panorámát nyújtó kilátóhoz tehetünk rövid kitérőt, először a Kanapee, majd a Tiedgestein kínál lélegzetelállító kilátást az Elbára. Néhány nagy kanyar után elágazáshoz érünk, a bal oldali ágat válasszuk, a Z jelzésű, lépcsőkkel tarkított sétaúton pár perc alatt leereszkedünk a Grünbach völgyébe, az Amselgrundra. A jobb oldali, K jelzésű út egyenesen megy le az Elba parti Niederrathen-be.

A Z jelű út a Felsenbühne kasszaépületénél csatlakozik a patak partján futó sétaúthoz, melyen balra kanyarodva pár perc alatt elérjük a Grünbach felduzzasztásával keletkezett, romantikus Amselsee víztükrét. Csónakot és vizibiciklit is bérelhetünk a tavacska déli végében. Kényelmes sétautunk a tó bal partján halad végig, elhagyva a tavat, a patakot követő út elágazáshoz ér, a Z jelzés itt jobbra tér le, mi maradunk a völgyben, egyenesen folytatjuk utunkat. A szűkülő, árnyas Amselgrundban enyhén emelkedő úton érjük el a Schwedenlöcher felé tartó elágazást. Innen a már ismert K jelű turistaúton folyamatosan emelkedve gyalogolunk vissza az Amselfall-t érintve Rathewaldéba, kiindulási pontunkra.

Alternatív útvonal

Rövidebb, kevesebb szintkülönbségű, könnyebb verzió, ha az Elba partján fekvő városkából, Rathen-ből indulunk. Ennél a verziónál azonban vegyük figyelembe, hogy autóval és tömegközlekedéssel csak a folyó túlpartján lévő Oberrathen-ből tudunk indulni, komppal megyünk át a folyón Niederrathen-be. A vasútállomás mellett és az Elba partján hatalmas, fizetős parkolókban hagyhatjuk az autót. A látványnak sem utolsó komp általában negyedóránként közlekedik (1,80 €, retúr). Átérve a hangulatos Niederrathen-be, a Grünbach partján futó, K jelzésű utcán indulunk, majd rövidesen balra kanyarodunk az Amselgrund völgyébe. 100 méter után a K jelzésű turistaút balra fordul meredeken a Bastei kilátója felé tartva. Választhatunk, milyen irányban akarjuk megtenni a körtúrát, a K jelzésen mehetünk először a Bastei kilátójához, vagy tovább megyünk az Amselgrund völgyében a Schwedenlöcherbe tartó útig, és onnan fel a kilátóhoz. A körtúra így csupán 5 km hosszú, és megspórolhatjuk az Amselfalltól Rathewaldébe tartó kb. 150 m szintemelkedést.