Ősemberbarlang, vulkáni sziklatorony, szűk szurdok

A Bükkalja érdekes, jellegzetes látnivalóit összekötő cserépfalui Ördögtorony tanösvény főbb állomásai a névadó, bizarr riolittufa formáció, az Ördögtorony, a Neander-völgyi ember leletekről elhíresült Suba-lyuk barlang, a Cserépfalu melletti Kis-Amerika barlanglakások és a hangulatos Berezdaljai pincesor a Millenniumi, Csete György által tervezett kilátóval. Célszerű két részletben végigjárni a tanösvényt, mi most az északi részét járjuk körbe a 2013-ban átadott, modern Látogatóközpontból kiindulva.

Rövid, közepes nehézségű körtúra jelzett utakon, ösvényeken. A barlanghoz vezető lépcsősor meredek, de nem túl hosszú, korláttal biztosított. Az Ökörfő széles tisztásán a jelzések ritkásak, jó tájékozódási képesség, térkép elengedhetetlen. Az Ördögtoronyhoz vezető ösvény kellemetlenül meredek, nedves időben csúszós.

Kiindulópont: Bükk Déli Kapu Látogatóközpont, a Cserépfalu és Bükkzsérc közti országút keleti felén.

Az összesen 10 km hosszúságú Ördögtorony tanösvényt célszerűnek tartjuk két részletben végigjárni, így elkerülhető a Cserépfalu és a Látogatóközpont közti országúton való gyaloglás. A 2013-ban átadott Bükk Déli Látogatóközpont modern épületétől indulunk. A látogatóközpontban kapott helyet a régebben a faluban működő Suba-lyuk Múzeum, ahol a barlangban talált neandervölgyi ember leletek másolatait tanulmányozhatjuk, ill. részletes ismertetőt kaphatunk a kor emberéről, életviteléről, történetéről. A központban működik a mindennap estig nyitva tartó Remete étterem is. Kerékpárt is kölcsönözhetünk az információs irodában.

A központtól a kövesúton, a K+ és a tanösvényt jelölő PT jelzéseket követve érünk be az árnyas Hór-völgybe, a Bükk leghosszabb völgyébe. 10 perc kényelmes sétával érjük el a Suba-lyukhoz vezető meredek, sziklába vájt lépcsősort. A barlanghoz vezető út elejéhez egy érdekes, Neander-völgyi családot ábrázoló dombormű is felhívja a figyelmet. Az úttól kb. 40 méteres magasságban lévő barlang meglepően kicsi még egy ősember számára is. 1932-ben fedezték fel a világraszóló leleteket, egy 60-70 000 évvel ezelőtt itt élt fiatal nő és egy kisgyermek csontjait. A barlang a nevét egy Suba vezetéknevű, helyi betyárról kapta, de 1932-1945 között Mussolini-barlangként tartották számon.

A kilátás a növényzet miatt csak részleges a barlang elől, érdemes pár lépést a kitaposott ösvényen felmenni, hogy jobban élvezhessük a panorámát. Visszatérve a műútra, balra fordulva megyünk egyre beljebb a szűkülő Hór-völgyben. Jobbra tábla hívja fel figyelmünket egy hajdani kőbányára, majd pár perc múlva, egy másik táblánál a tanösvény élesen jobbra fordulva válik le a hór-völgyi országútról.

Az árnyas Ökörütő-völgyben haladunk enyhe kaptatón felfelé, és hamarosan kibukkanunk az Ökörfő tágas fennsíkját elfoglaló vadvirágos, széles tisztáson. A rét bal oldali szélén menjünk végig, a fák hiánya miatt jelzéseket nem találunk, és a csapás sem követhető túl jól, de a túloldalán egy furcsa kis pihenőpadnál egy fán újból megtaláljuk a PT jelzést. Pár lépés után utunk balra lefelé tér be az erdőbe, fenyves mellett, széles szekérúton ereszkedünk le a platóról. Mielőtt teljesen benőné az utat a növényzet leérünk egy tisztásra, melynek szélén egy Erdész csendélet nevű emlékhely mellett elhaladva érünk ki egy aszfaltos útra.

Az aszfalton jobbra fordulunk, az utat a S jelzések is kísérik, a tanösvény jelzései elmaradnak. Egy figyelmeztető táblánál mindenképpen tegyünk egy kis kitérőt, hazánk talán legkevésbé ismert természeti csodájához, a Szoros-Kőporos szurdokba. Az utóbbi években, a dögkútnak és szemétlerakó helynek használt varázslatos szorost megtisztították és járhatóvá tették. A táblától egy kis ösvény indul a szurdok meredek partjának tetején, ahonnan jól be lehet látni a mély, keskeny mederszerű szorosba. Pár méter után a csapás egy kis lépcsősoron leereszkedik magába a szurdokba, itt is sétálhatunk egyet a meredek sziklapartok közt, olyan mintha egy kiszáradt hegyi folyó medrében lennénk. A szurdok nem mindennapi élményt kínál.

Visszatérve a műútra folytatjuk tovább sétánkat, hamarosan elérünk egy ismertető táblához, ahol balra fordulunk, kiérünk egy nagy tisztásra, szemben az Ördögtornyot rejtő Mész-tető. Átvágunk a réten, majd az ösvény erős emelkedővel jut el az Ördögtorony jellegzetes riolittufa kúpjához, melyen három fülke is látható. Jobbra tartva a tanösvényen a kis csapás elvezet a Sánc nevű nagy riolittufa sziklafolyáshoz. Miután megnéztük a sziklaformációkat, ugyanazon az úton térünk vissza az aszfaltútra.

Az út túloldalán folytatódik utunk, a S és a K vár jelzéseket követve a kissé benőtt út élesen jobbra kanyarodik a műúttól, majd egy nagy bal kanyarral emelkedni kezd. Rövidesen kiérünk a fák közül egy hatalmas, széles rétre, és szántóföld szélén pár száz méter után visszaérünk kiindulási pontunkra, a Látogatóközponthoz.