Csodás rétek, fenséges bükkerdők a Bükk-fennsík peremén

A Bükk-fennsík téli-nyári turisztikai központjából, Bánkútról a szépséges Huta-réten át kapaszkodunk fel az Istállós-kőre, majd a bájos Káposztáskert-lápán keresztül, a Faktor-rét érintésével térünk vissza Bánkútra, ahonnan még a Bükk legmagasabban álló kilátójából, a Bálvány csúcsán épült Petőfi-kilátótoronyból is körülnézünk.

A túra hossza: 12,9 km, a Bálványhoz tett kitérő plusz 1,6 km oda-vissza

Bánkút, Fehér Sas panzió. Megközelíthető Miskolcról, Lillafüred, majd a Garadna-völgyön át Ómassa felé. A völgyből jobbra ágazik le a Bánkútra vivő, hosszú, nem túl jó állapotú szerpentinút. Eger felől Szilvásvárad után Nagyvisnyóig, majd tovább Mályinka felé. A falun áthajtva az út beletorkollik a Bánkútra futó országútba.

Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon csekély szintkülönbséggel.

Térképkivágat: Bükk 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/bukk-turistaterkep-29.html

Bánkútról, a panzió elől visszafelé, a műúton indulunk el a S jelzéseket követve. Pár méter után a jelzett turistaút balra tér le az aszfaltútról, a széles szekérútról pár perc múlva balra kanyarodunk le, és átvágunk a Bálvány alatti idilli szépségű réten. Széles kocsiútra érünk, mely a Csurgói-erdészház jelenleg kulcsosházként üzemelő, egykor vadászháznak épült csinosan felújított, tornácos épületéhez visz.

A ház előtti kocsiút nagy bal kanyarjától, irányt tartva egyenesen megyünk tovább a S jelzésű szekérúton, mely gyönyörű bükkerdőben enyhén emelkedve halad. Az erdőből kiérve egy szép réten a K+ jelű út csatlakozik hozzánk balról, majd a Faktor-rét szélén gyalogolva köves úthoz érünk. Irányt tartva, egyenesen megyünk tovább a S és a K+ jelzésű murvás úton, a festői fekvésű, ligetekkel tarkított Kis-Huta-rét után jutunk ki a Hármaskút pár házból álló hegyi telepéhez.

A következő elágazásnál a K+ jelzés balra távozik, mi maradunk a S jelzésű szekérúton, mely áthalad a Bükk-fennsík egyik jellegzetes táján, a Huta-rét fenyvesek keretezte, hosszúkás, teknőszerű völgyén. Az út melletti turista emlékmű kőrakása után rövidesen beérünk a bükkerdőbe, majd egy negyedórás, kényelmes sétával érünk ki a Szalajka-völgy és Olaszkapu közti műút Holló-kői pihenőjéhez.

Az aszfaltút túloldaláról induló S∆ jelű útra váltunk és lassan megkezdjük emelkedésünket az árnyas bükkerdőben a Kukucsó-hegy és a Vörös-Sár-hegy közti völgyben, a Kukucsó-lápában. Felérve a Fa-kút-nyak nyergébe, S∆ jelű utunk jobbra fordul, balra a Tányéros-teber érdekes kör alakú tisztása mellett megyünk el, majd balról, a Bükk legmagasabb pontját, a Kettős-bérc, más néven Szilvási-kő (961 m) jellegtelen, nem észrevehető csúcsait mellőzzük. Leérünk egy nyeregszerűségbe, ahonnan jobbra tehetünk kitérőt az innen kb. 200 méterre lévő Istállós-kő (958 m) kilátást nem nyújtó, kis tisztással fedett tetejére a S∆ és a Z∆ jeleken. Az Istállós-kő egészen 2014-ig a Bükk legmagasabb pontjának számított, aztán a pontosabb mérések igazolták, hogy a nem messze lévő Kettős-bérc déli kúpja 3 méterrel magasabb. A hegycsúcson állították fel a Szent Imre-keresztet. Visszatérünk a nyeregbe, és jobbra kanyarodva a Z∆ jelzésű úton pár perc alatt leérünk a Kis-hegy nyergébe, egy útelágazáshoz.

A pihenő mellett, balra kanyarodunk a széles, Z és K+ jelzésű szekérútra, mely enyhén lejtve szép bükkösben, rövidesen újabb elágazáshoz jut. A Z jelzés élesen jobbra fordul, mi balra kanyarodunk a K+ jelzésű murvás útra, de pár lépés után balra térünk le egy keskeny ösvényre, mely nagyjából párhuzamosan halad a kerékpárútként is jelzett kocsiúttal. Fenyvesen vágunk keresztül, itt-ott kis tisztások tarkítják hangulatos utunkat. Elmegyünk a Veress József emlékhely mellett, majd kiérünk a dózerútra.

Balra fordulunk a széles útra, de pár perc múlva, egy jobb kanyarnál, a K+ jelzések balra kalauzolnak le egy kis ösvényre. Lemegyünk a Káposztáskert csodás, fenyőligetekkel keretezett, töbrös, mészkősziklákkal pettyezett mezejére. Átvágunk a mesebeli réten, majd a túloldalán visszakapaszkodunk a dózerútra, de pár lépés után jobbra térünk le róla. Rövidesen kövesútra érünk, elmegyünk a feketesári erdészházhoz vezető út mellett, majd kiérünk egy tágas mező szélén az olaszkapui műútra.

Keresztezzük az aszfaltcsíkot, egyenesen megyünk tovább a K+ jelzésű szekérúton felfelé. Fenyvesen vágunk keresztül, majd az újabb elágazásnál, a Semmi-bérc aljában elérjük a régi kisvasút töltésén futó S+ jelzésű utat, melyen jobbra fordulunk. Kényelmes, széles úton, szép bükkösben kerüljük meg a Fodor-hegyet, majd kibukkanunk a Faktor-réten. Kiérünk a köves útra, melyen jobbra fordulva pár lépés után belecsatlakozunk az Országos Kéktúra útvonalába. Balra kanyarodunk, elmegyünk a Faktor-réti Madonna arcképes bükkfája mellett, majd választhatunk, hogy a széles Kéktúra útvonalán megyünk Bánkút felé vagy a Madonna mögötti egykori vasút helyén futó S+ jelzésű úton.

Mindkét út kb. egy km után összefutva megy tovább, a K, a K+ és a S+ jelzésű úton, a csalánosi lucfenyves sűrűjén átvágva, később a Diabáz-barlang lezárt víznyelője mellett pompás bükkerdőben kapaszkodunk fel Bánkútra, kiindulási pontunkra.

Kitérő a Bálvány csúcsára, a Petőfi-kilátóhoz

Bánkútról az országúton indulunk el, majd balra térünk le a K∆ és Z+ jelzésű ösvényre, mely mérsékelt emelkedővel vezet fel a Bálvány (956 m) tetején álló, 1948-ban átadott, 2003-ban felújított, 25 m magas, kissé kaotikusnak tűnő vasszerkezetű kilátótoronyhoz. A kilátó mellett magas antennák rondítanak egy kicsit bele a látványba. Tériszonyosok nem fogják különösebben élvezni a vaslétrákon történő mászást felfelé, de a panoráma megkapó, látjuk a Bükk-fennsík nagy részét, a hegységen túli dombságokat, szép időben a Mátra, a Karancs is feltűnik a horizonton. Ugyanazon az úton jövünk vissza Bánkútra.