Barlangokkal tűzdelt szurdok, kegytemplom és Örkény egypercesek egyvelege

A meredek sziklafalakkal határolt, mély, árnyas Remete-szurdok könnyű megközelíthetőségének és kényelmes sétaútjának köszönhetően népszerű kirándulóhely, főleg kisgyerekes családok részére. A gyönyörű neogótikus Máriaremetei kegytemplomtól indulunk a szurdokba, a völgy kijáratánál Örkény egyperceseivel erőt merítve kerüljük meg a Hosszú-erdő-hegyet, majd a szép kilátást nyújtó hegyoldalban ereszkedünk vissza remete-szurdok bejáratához.

A Remete-szurdokban vezető jelzett turistaút széles, kényelmes, babakocsival is jól járható. A hegyet megkerülő Kék jelzésű körút jól jelzett ösvényeken halad, olykor közepes emelkedővel, lefelé pedig nedves időben kellemetlenül lejtő, csúszós úton. Ide már ne menjünk babakocsival vagy kisebb gyerekkel.

Kiindulópont: Máriaremetei kegytemplom, autóbusszal az 57, 157 és 257 busszal Hűvösvölgy felől.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

Budapest II. kerületében, Pesthidegkút Máriaremete városrészében egy gyönyörűen parkosított terület közepén magasodik az 1899-ben, neogótikus stílusban épült Máriaremetei kegytemplom, a Kisboldogasszony-templom. A XVIII. században lett zarándokhely egy Svájcból idehozott csodatévő Mária-kegykép miatt, majd a kezdeti fa-, később kőkápolna helyére 1899-ben építették fel Hauszmann Alajos és Schönner Ferenc tervei alapján a kecses tornyú templomot. A templom előtt egy szép Madonna-szoborcsoport, Szent István és Szent László királyunk szobra áll, illetve egy szabadtéri oltár. Kissé beljebb a parkban találjuk a Szentkorona alakú Korona-dombot.

A templom előtt fut az Országos Kéktúra útvonala, ezen indulunk el az épületet jobbról, észak felé megkerülve a Hímes utcán. A második utcán, a Kerekhegyi úton balra fordulunk, majd egyből jobbra az Ördögárok utcára. Pár perc után egy nagy kanyarnál jobbra letérünk a Csatlós utcára, mely a Remete-szurdok patakja, az Ördög-árok partján halad. Pár kanyar után elérjük az utolsó házakat, és a jelzések balra bevisznek minket a hűs, árnyas erdőbe.

A Remete-szurdok természetvédelmi területén átvezető út egyben tanösvény is néhány, nem túl informatív, kissé graffiti és viharvert tájékoztató táblával. A kellemes, babakocsival is könnyedén járható útvonal végig a szurdok mélyén, a csekély vizű Ördög-árok partja mentén halad mohos sziklákkal pettyezett hegyoldal mentén. A túlsó parton a fák közül hatalmas fehéren világító mészkősziklák adják a szép keretet a szurdokhoz.

20-25 perc kényelmes sétával végigjárható a szurdok, a vége felé a túlparton, jobbra fent a sziklafalban ásít a Remete-barlang nagy ürege. Nevét egy ide költözött pálos szerzetes után kapta, de már az őskorban is lakott volt. Manapság az ősemberek és a remeték helyett hajléktalanok szokták élettel megtölteni az inaktív forrásbarlang csarnokát. Csúszós, meredek ösvény vezet fel a barlanghoz.

Innen pár lépésre jobbra leágazik az Országos Kéktúra, felkapaszkodva a Remete-hegy meredek sziklafalára. Az útról jól láthatjuk a Remetei-kőfülke nyílását a magas mészkősziklafalban. Tovább maradva a patak mentén átváltunk a K+ és K körút jelzésekre, és pár lépés után ki is érünk a szurdokból. Az első erdőszéli ház kerítése mentén balra folytatódik utunk a K körút jelzésen, de előtte érdemes egy kis kitérőt tennünk Remeteszőlős felé a K+-en a pár méterre található Örkény István emlékhelyig, ahol egy régi telefonfülkében hallgathatunk Örkény egyperceseket és a mellette lévő könyvmegállóban szabadon olvasgathatunk a polcokon lévő kötetekből.

Visszatérve a K körúthoz a kerítés mentén kapaszkodunk fel egyre feljebb a Hosszú-erdő-hegy (363 m) erdős oldalában. Fiatalos erdőn vágunk át, és 1 km múlva utunk élesen balra fordul, egy rövid, közepes emelkedő leküzdése után jobbra fordul az út, átkelünk a hegy másik oldalára, majd egy kellemetlenül erős lejtővel leereszkedünk a lakott terület szélére.

A hegyoldalban nagyjából szintben, egyenesen megyünk tovább, időnként szép kilátást élvezve a Hidegkúti-medencére és az azt körülölelő hegyekre. Egy kerítést elérve hirtelen lejteni kezd az ösvény, és pár perc alatt visszaérünk a Remete-szurdok már ismert bejáratához.

Visszasétálunk a széles Ördögárok utcáig, jobbra kanyarodunk, majd az első helyen balra a Zsíroshegyi útra, ahol pár méterre találjuk a kerekes Szentkutat a Nagyboldogasszony tér parkjában. Átkelünk az Ördög-árok hídján, és a Péch Antal utcán térünk vissza a kegytemplomhoz, a pedagógus otthon szép épülete mellett.