Pazar kilátóhelyek a Budai-hegység déli vonulatain

Változatos körtúra a Budai-hegység déli magaslatain az Ördög-oromról a Széchenyi-hegyen és a Normafán át Makkosmáriáig, majd vissza a Frank-hegyen és a Rupp-hegyen keresztül. Gyalogtúránk csúcspontjai a páratlan kilátóhelyek, az Ördög-orom bizarr sziklaalakzatairól, a Normafa meredek lejtőjéről, a Frank-hegyi turistaház teraszáról és a Rupp-hegy védett, kopár tetejéről. Ráadásként megcsodálhatjuk a Makkosmáriai kegytemplom barokk épületét.

Többnyire kényelmes, jelzett gyalogösvényeken, néhol közepes kaptatókkal, de különösebb nehézség nélkül teljesíthető túra. A legfárasztóbb szakasz mindjárt az elején, az Ördög-oromra való lépcsőkön történő felkapaszkodás.

Útvonal: Farkasvölgy – Ördög-orom – Széchenyi-hegy – Normafa – Makkosmária – Csillebérc – Frank-hegy – Rupp-hegy - Farkasvölgy

Kiindulópont: Farkasréti tér, a Farkasréti temetőnél, az 59-es villamos végállomása, de indulhatunk a 8-as busz Beregszász útnál lévő megállójától is.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A Sasadi út végétől, a Farkasréti temető bejáratától indulunk el a Törökbálinti úton a Z∆ jelzéseket követve. Az első jobb oldali mellékutcán, a Zsigmondy Vilmos utcára térve hagyjuk el a forgalmas Törökbálinti utat. Az aszfaltos utcácska végén továbbra is egyenesen tartunk a földúton, majd kibukkanunk a mély Farkasvölgyben vezető Edvi Illés út aszfaltcsíkjára, ahol balra fordulunk, majd pár lépés után a természetvédelmi területet jelző táblánál jobbra vezetnek a Z∆ jelzések, meredeken felfelé az Ördög-orom sziklás lejtőjén.

Utunk legkalandosabb, egyben legfárasztóbb része következik, az Ördög-orom (312 m) mészkősziklájának meghódítása. A néhol korláttal is biztosított sziklába vájt lépcsősor tetejéről elragadó kilátás nyílik a város felé, a Gellért-hegyre, a Sas-hegyre, de jól látjuk utunk következő állomását is, a jellegzetes TV-toronnyal koronázott Széchenyi-hegyet. Időközben a Kék Mária-út jelzései is csatlakoznak hozzánk, az Ördög-orom tetejéről, egy sorompó után a Nőszirom utca házai közt folytatjuk utunkat. Egy jobb kanyar után balra, a Magasút dűlőre térünk, majd pár lépés után figyeljünk, mert jelzésünk hirtelen jobbra levezet egy kis, alig látható gyalogösvényre.

A vékony kis csapás leereszkedik a Farkas-völgybe, átkel egy kis hídon, majd szerpentinezve emelkedik a Széchenyi-hegy (482 m) oldalában. Félúton érintjük a szép Úti Madonna-kápolnát, melyet 1998-ban építettek újjá az eredeti 1880-as években emelt eredeti épület alapján. A szerpentin egy szép tisztásnál, az Apáca-rétnél ér fel a Széchenyi-hegy TV-adója lábához, majd azt balról megkerülve jutunk a Gyermekvasút Széchenyi-hegyi végállomásához.

Az állomástól a Svábhegy felől érkező Z jelzésen megyünk tovább a Hegyhát út és a vasút közti turistaúton egészen a Normafáig. A Z jelzéseket követve érünk a sípálya felső végéhez, ahonnan parádés kilátás nyílik a Budai-hegység vonulataira. A mindig forgalmas büfé épületeit megkerülve balra fordulunk, még a parkoló előtt átvágunk az úttesten, majd a Z+ jelzésű széles, kényelmes úton térünk be az erdő árnyas fái közé. 200 méter után keresztezzük a Gyermekvasút sínjeit, és újabb száz méter után a kereszteződésben kissé balra fordulunk, csatlakozik hozzánk a sárga jelzésű Szent Jakab-út jelzése, és együtt ereszkedünk a szép parkerdőben Makkosmária felé. Útközben láthatunk két nagy ún. piktortégla-üreget is, melyeket egykor agyag- és festékföld bányászat céljából vájtak ki.

Mielőtt megpillantanánk a Makkosmáriai tisztást, keresztezzük a S jelzésű utat, mi továbbra is a Z+-en maradva bukkanunk ki a kegytemplom előtti közkedvelt rétre. Jobbra találjuk a Makkosmáriai katolikus templom barokk épületét. A hely érdekes neve egy legendának köszönhető, mely szerint egy helybeli ember csodás gyógyulása után hálából vásárolt Mária-képet korábbi látomása helyén egy itt lévő tölgyfára helyezte. A hamar népszerűvé vált zarándokhelyen 1768-ban építették a barokk templomot és a trinitárius kolostort.

Az erdei pihenőhelyről a P jelzésű úton folytatjuk tovább túránkat Csillebérc felé. A kényelmes, széles turistaút enyhén lejtve ér a Végvári-szikla magas kőtömbjéhez, majd fokozatosan emelkedve, délnek fordulva csatlakozik hozzánk a S jelzés, de 100 méteren belül egy kereszteződésnél a S jobbra, a P tovább egyenesen megy, mi pedig a S+-en balra fordulunk. Közepes kaptatón pár perc alatt kijutunk a KFKI kerítése mellett húzódó aszfaltos útra, melyen balra fordulva érünk a 21-es busz végállomásánál lévő buszfordulóhoz.

A buszmegálló mellett, a P □ jelzések bevezetnek az erdőbe, széles, kényelmes sétaúton 10 perc alatt egy elágazásnál jobbra tartunk, balra megy a buszvégállomásnál hozzánk csatlakozott S körút jelzés. Továbbra is nagyjából szintben haladunk tovább a széles földúton, majd egy fára szegezett Mária-képnél jelzett utunk jobbra tart, melyen pár perc alatt kibukkanunk a Frankhegyi (Kolacskovszky)-turistaház épületénél.

A turistaház és étterme szerdán, pénteken és hétvégén tart nyitva. Teraszáról az egykori legendás panoráma mára egy kissé korlátozott a felnövekvő növényzet és a magas kerítés miatt, de udvara nagyon hangulatos és gyerekbarát.

A házat kerüljük meg jobbról, majd balra fordulunk a széles, köves P körút jelzésű úton, elmegyünk balról a turistaház terasza előtt, majd ahol véget ér az út, ott élesen jobbra mutat a jelzés egy drótkerítés melletti benőtt, meglehetősen kellemetlenül lejtő ösvényre. A nem túl szép szakasz szerencsére nem tart sokáig, pár perc múlva balra tér be az erdőbe a jelzett csapás, és meredeken ereszkedik le a Frank-hegy lejtőjén.

Kiérünk az erdőből, keresztezünk egy betonutat, majd egyenesen tovább lefelé ereszkedünk a szép kilátást nyújtó köves úton. A jelzéseket követve balra kanyarodunk az Ördögorom lejtő aszfaltjára, majd egy nagy kanyar után jobbra letérünk a Rupp-hegy felé. A P körút jelzés a természetvédelmi területet jelző tábla mellett felkapaszkodik a Rupp-hegy (257 m) erdős halmára, ahonnan a tisztásról páratlan panoráma nyílik Budaörsre és a dél-budai városrészre.

A lakott területekkel teljesen körbevett, a többi budai hegytől elszigetelten álló Rupp-hegy a Budaörs felett húzódó Csiki-hegyek legkeletibb tagja, nevét egykori tulajdonosáról Rupp György budai polgárról kapta. A kiemelten védett területen 5 állomásos tanösvény tájékoztatja a kirándulókat a hegy geológiájáról, védett élővilágáról, botanikájáról. A hegy tetején fekvő tisztáson átvágva a keleti oldalán ereszkedünk le a széles Ördögorom út aszfaltjára, a házak között pár perc alatt leérünk a forgalmas Törökbálinti útra, ahonnan balra fordulva 15-20 perc sétával érünk vissza a Farkasréti temetőhöz, de a 8-as busszal is mehetünk a három megállóra lévő Farkasréti térre.