A budai oldal városi kilátóhelyein

Változatos gyalogtúránk a budai oldal ismert és kevésbé ismert kilátóhelyeit fűzi láncra, a Mátyás-hegyi kőfejtő pereme, a közkedvelt Látó-hegyi Árpád-kilátó, az ikonikus Apáthy-szikla, a házak közt rejtőző Balogh Ádám-szikla, a Ferenc-hegy kellemes erdősávja és a József-hegyi kilátó mind bejárható egy kényelmes kirándulás keretében végig jelzett turistautakon, bár sokszor beépített területen haladva.

Végig jelzett útvonal, a túra második felének nagy részében beépített területen, aszfaltúton haladunk, néhol a házak között ritkásak a jelzések, főleg villanyoszlopokon láthatjuk őket. A Mátyás-hegyre és a Gugger-hegyre közepes kaptató vezet fel. Folyadékot vigyünk, útközben egy nyomós kutat találunk, forrás nincsen, két élelmiszerboltból tankolhatunk fel menet közben.

Kiindulópont: Óbudai Egyetem, III., Doberdó u., legközelebbi villamosmegálló a Bécsi úton, az új budai fonódó vonalán, Katinyi mártírok parkja. Autóval a parkolás díjköteles, még az egyetem előtt is, az erdő szélén!!

Érkezési pont: III., Frankel Leó út, Komjádi uszoda. 3 megállóra a kiindulási ponttól.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A Doberdó útról, az Óbudai Egyetem modern épületei közül indulunk el a K+ jelzéseket követve. Ahogy vége van az aszfaltútnak, betérünk az erdőbe és a kerítéssel megtámogatott, szép sétaúton rövidesen felérünk a Szent Vér-kápolna 1812-14 közt épült kis, bájos műemlék épületéhez. Pár lépésre vagyunk a kiscelli kálvária út végéhez, a gyönyörű Golgota-szoborcsoporthoz. Innen már szintben, a Kiscelli parkerdő szélén, a K+ jelzésen, a festett stációk mellett bukkanunk ki a Kiscelli kastély sárgára festett monumentális épületéhez.

Még a kastély előtt a pihenőhelynél a K+ jelzések balra mutatnak, de érdemes egy kis kitérőt tennünk a jelenleg a Kiscelli Múzeumnak otthont adó egykori trinitárius kolostor és templom XVIII. században épült épületegyütteséhez. Az 1780-as években II. József által megszüntetett rend kivonulása után hadikórház működött a falak közt, aztán 1910-ben Schmidt Miksa bútorgyáros alakíttatta át kastéllyá az épületet, a háború után múzeum költözött az egykor igencsak romos falak közé. Magát a kastélyt szépen felújították, a hajdani templom romos állapotában is kiállítások, rendezvények színtere. Ha a múzeumba nem is megyünk be, érdemes besétálni a kastély hangulatos udvarára.

Visszatérve az erdei pihenőhelyhez, a K+ jelzések felvezetnek a forgalmas Kolostor útra, melyen balra fordulva pár lépés után egy körforgalomhoz érünk, itt találjuk az egyik élelmiszerboltot, a Coop lánc tagját. Tovább megyünk egyenesen, a keresztező Mátyáshegyi úton jobbra fordulunk és szerencsére a jelzések két ház között bevezetnek az erdőbe. Lépcsősoron kaptatunk fel a Mátyás-hegyi kőfejtő peremére, ahonnan káprázatos kilátás nyílik a városra. Jól látszik a Duna vonala a Parlamenttel, a Gellért-hegy, de a kőfejtő meredek sziklafala sem mindennapi látvány.

Egyre emelkedő ösvényünk rövidesen eléri a Mátyás-hegy (299 m) sok kilátást nem nyújtó, cserjés csúcsát, majd erős lejtésben halad el egy korláttal lezárt mély barlangnyílás mellett, hogy elegáns villaépületek közt érjen ki a Nyereg út aszfaltcsíkjára. A Mátyás-hegy és a Remete-hegy nyergében vagyunk, jobbra szép kilátás nyílik Óbuda felé. A szemben induló Erdőhát úton folytatjuk túránkat, a rövid erdős szakasz után ismét házak mellett megyünk el, aztán balra felfelé, vegyes fenyőerdőben rövid kaptatóval vezet fel K+-tel jelzett ösvényünk a kilátást nem adó Remete-hegy (351 m) tetejére.

Egy-két perc alatt lejutunk a Hármashatárhegyi út nagy kanyarulatához, a sarkon nyomós kútból csillapíthatjuk szomjunkat. Az Országos Kéktúra vonalára értünk, balra térünk és az aszfaltúttal párhuzamosan, amellett rövidesen leérünk a Fenyőgyöngye étterem előtti autóbuszfordulóhoz. Keresztezzük a Szépvölgyi utat és a K jelzésű, kényelmes, széles sétaúton szerpentinezünk fel a Látó-hegy fenyőcsoportokkal tarkított oldalában.

Utunk szintbe ér és hamarosan elérjük a Látó-hegy, sváb nevén a Gugger-hegy (376 m) szélén épült székely stílusú Árpád-kilátót, ahonnan káprázatos panorámát élvezhetünk a városra, bár a házak az utóbbi évtizedekben sajnos már egészen a kilátó vonaláig terjeszkedtek. Az 1929-ben épült kilátót a rusztikus kőkapun keresztül hagyjuk el a Z jelzésű, enyhén lefelé vezető turistaúton. A közvetlenül a lakott terület felett húzódó útról néhol megkapó kilátás nyílik a városra. Az erősebben lejteni kezdő út lekanyarodik a Törökvész útra.

Keresztezve az utat, a Z jelzések egy lépcsős kis csapásra kalauzolnak, a Vaskapu-hegy (299 m) szigorúan védett természetvédelmi területén járunk. Elhaladunk a Kőkapunak nevezett érdekes sziklaformáció mellett, és pár perc séta után megnyílik a táj az Apáthy-szikla közelében. A korláttal védett sétaútról kimehetünk a szikla meredek letörésben leszakadó tetejére is, azonban legyünk óvatosak, óriási a mélység! A szikla pereméről parádés kilátást élvezhetünk a budai oldalra, a Budai-hegység csúcsaira, még a Duna is felcsillan a távolban.

Az Apáthy-szikla Budapest egyik legjelentősebb természeti értéke és a város, a Gellért-hegy és a Sas-hegy mellett, talán legjellegzetesebb sziklaképződménye. A kb. 30 m magas, csupasz felszínű dolomitsziklák környéke közkedvelt kirándulóhely. Feljebb egy világháborús bunker is látható, táblák figyelmeztetik a kirándulókat, hogy a jelzett utat szigorúan tilos elhagyni, egyfelől a védett természeti értékek, másrészről a balesetveszély miatt.

A sziklától a Nagybányai úthoz vezetnek a Z jelzések, melyek jobbra lefelé, a Nagybányai lépcsőn folytatódnak a Hűvösvölgy felé. Mi egyenesen megyünk tovább a Nagybányai úton a ritkásan feltűnő Z∆ jelzések által mutatott útvonalon. Beépített területen, a Vöröstorony utcán érünk le a rendkívül forgalmas Kapy útra, keresztezve azt, a Bimbó út kellemesebb szakaszán megyünk felfelé. A következő kereszteződésnél, a Balogh Ádám utcánál balra erdős területet látunk. A házakkal teljesen körbeépített Balogh Ádám-szikla védett területén tanösvény vezet keresztül. Az erdőben egy barlangszerű sziklaformációt találunk, mely már régóta egy hajléktalan férfi lakhelyéül szolgál. A sziklák tetejére is felmászhatunk, ahonnan korlátozott kilátás nyílik.

Jelzett utunk átvezet a védett területen és kijutunk a Balogh Ádám utca aszfaltjára, melyen jobbra tartunk. Útközben szép rálátást élvezhetünk a Gugger-hegyre, jól látszik korábbi állomásunk az Árpád-kilátó jellegzetes épülete is. Jobbra a Veres Péter Emlékház mellett megyünk el, kiérünk a Gárdonyi Géza utcára, balra fordulunk, majd egyből jobbra a Tömörkény utcára vesszük az irányt. A Törökvész útba torkollva jobbra tartunk, elmegyünk az iskola nagy épülete mellett, majd balra fordulunk a Zuhany utcánál. A Z∆ jelzések az erdőbe induló turistaútra visznek, a nemrég kialakított, gyermekeknek szóló Érzékek ösvénye c. tanösvény vezet végig a hangulatos erdőben a Ferenc-hegy gerincén.

A kelet-nyugati irányú, keskeny erdősáv a Ferenc-hegy tetején, kertes házakkal sűrűn beépített területen húzódik, kilátás nincs róla, közepén kutyások által igen kedvelt kis tisztáson megyünk át. Szép tölgyerdőben haladunk, szinte egyáltalán nincs jele, hogy a város beépített területének közepén járunk. A szép erdős szakasz a Ferenchegyi útnál ér véget, mely a Pusztaszeri útba torkollik. A sarkon élelmiszerbolt van, a forgalmas utat keresztezve a Józsefhegyi utcában folytatódik a Z∆ útvonala. jobbról mellőzzük a lakóparkot, feljebb bal oldalon a József-hegyi-barlang felszíni területe mellett sétálunk el, majd balra felmegyünk a József-hegyi kilátó kör alakú tornyába megcsodálni az elénk terülő város látványát.

Visszatérve a nagy kanyart leíró aszfaltos utcára, jobbra a második lépcsőssoron, a Fajd utcán megyünk le egészen a Sarolta utcáig. Balra kanyarodunk, majd a következő csomópontnál jobbra tartunk a Szeréna utcán. Pár lépés után balra, a Józsefhegyi lépcsőre vezetnek a Z∆ jelzések, a hangulatos lépcsősor egy kis szurdokban a Kavics utca lépcsőinél ér véget. Balra továbbra is a kellemes lépcsősoron sétálunk le a Frankel Leó utcába, a Komjádi uszoda mellé, ahonnan villamossal tudunk visszamenni kiindulási pontunkra.