A Budai-hegység északkeleti hegyvonulatán a Hármashatár-hegyről a Csúcs-hegyen át a Kálvária-hegyre.

Kilátásban gazdag, könnyű, változatos gyalogtúra le-föl hullámozva a Hidegkúti-medencét a Solymári-völggyel elválasztó hegyek gerincén a népszerű, de kissé lepukkant Hármashatár-hegy (495 m) pazar kilátást nyújtó kopár platójától a pesthidegkúti, fantasztikus, teljes körpanorámájú Kálvária-hegyig (384 m) és vissza.

A túra hossza: 11 km, a Fenyőgyöngyétől 14,5 km

Időtartam: 3,5 óra, kényelmes tempóban

A túra jellege: könnyű kirándulás, jól jelzett turistautakon, néhol rövid, közepes emelkedőkkel.

Útvonal: (Fenyőgyöngye) – Hármashatár-hegy – Virágos-nyereg – Csúcs-hegy – Szarvas-hegy – Kálvária-hegy – Tök-hegy – Virágos-nyereg – Nagy Farkas-torok – (Hármashatár-hegy) – (Fenyőgyöngye)

Kiindulópont: Autóval érkezőknek a Hármashatár-hegy tetején lévő parkoló, megközelíthető a Szépvölgyi útról, a Fenyőgyöngye vendéglő előtti buszfordulónál jobbra fel a keskeny, aszfaltos Hármashatárhegyi úton végig haladva. Autóbusszal érkezőknek: a 65-ös busz végállomása a Fenyőgyöngyénél.

Jelzések: K – Z – KZ – S - S∆ - S – K – KS – Z – (Z+)

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó)

Leírás

Amennyiben gépkocsival megyünk a kiindulási pontra, úgy érdemes a Hármashatár-hegy tetején lévő parkolóból indulni. Tömegközlekedéssel érkezők számára a 65-ös busz végállomásától indul a túra, mivel busz nem megy fel a hegy tetejére. A buszfordulótól a hegyre vezető aszfaltút jobb oldalán térjünk az Országos Kék jelzésre, és azt követve, szinte végig a műúttal párhuzamosan, egyre emelkedve fél óra alatt érünk fel a hegy kopár tetejére.

A Hármashatár-hegy (495 m) a Budai-hegység egyik legjellegzetesebb hegye, szigetként emelkedik ki környezetéből, szinte az egész városból látható, jól beazonosítható a gerincén magasodó számtalan adótoronyról. A hegy rendkívül jó adottságokkal rendelkezik, kopár tetejéről elképesztően csodás a kilátás a városra, a Dunára, az egész Budai-hegységet be lehet látni, de a Pilis, sőt a Mátra és a Börzsöny vonulatai is láthatók jó időben. Sajnos az érem másik oldala, hogy a hegy platója kifejezetten lerobbant, elhanyagolt. A hegytető tele van lepukkant, koszos betonbunkerekkel, az egykor szebb napokat látott Udvarház étterem is zárva, a Zöld Bázisnak nevezett egykori repülős iskola épületei is felújításra várnak.

A kilátásért viszont megéri feljönni ide, a parkolóból a kék jelzésen kezdjük túránkat. Elég nehéz megtalálni a jelzést, mivel az Országos Kék az Udvarház étterem másik oldalán halad, akik a Fenyőgyöngyétől jönnek, könnyebb dolguk van, az étterem mellett elhaladva folytatják az utat a jelzésen a füves platón keresztül. A parkolóból jobbra a második betonúton menjünk fel a hegy legmagasabb pontjára, élvezve a kilátást, majd rátérve a kék jelzésre, végig egy kerítés mellett kissé jobbra lefelé vezet a jelzett út, legyünk figyelmesek, nem túl egyértelműek a hiányos jelzések.

A keskeny turistaút egy közepesen meredek lejtőn ereszkedik le a hegyről a Vihar-hegy nyergébe, majd ismét emelkedni kezd, és pár perc alatt felérünk a Vihar-hegy (452 m) erdővel fedett tetejére. utunk innen ismét lejteni kezd, és hamarosan kiérünk egy nagy rétre, a Virágos-nyeregbe (362 m). Átvágva a tisztáson, egy kereszteződéshez érünk, hétvégenként mozgóbüfét is találunk itt. Innen egyenesen a zöld jelzésű széles, kavicsos úton megyünk tovább, hétvégi házak között, majd a Csúcs-hegy erdős oldalában 20 perc kényelmes séta után érünk ki egy kereszteződéshez. Zöld jelzésünk balra tér a kék jelzéssel együtt, egy nagy jobb kanyar után 2 perc múlva az újabb elágazásnál balra térünk a sárga jelzésű útra, szép ritkás erdőben gyalogolunk a Tök-hegy, majd a Szarvas-hegy oldalában, időnként páratlan panorámát élvezve a Pilis-tetőre és a Kevélyek hegycsoportjára.

A kényelmes, szintben tartó út hamarosan egy nagy sziklaképződményhez ér, itt balra megyünk a sárga háromszög jelzésen, fel a hegyvonulat gerincére. 2 perc alatt fent vagyunk a közepes kaptatón, majd jobbra vezet jelzésünk, balra szép kilátást élvezve Pesthidegkútra és budai hegyekre, pár perc alatt elérjük a XI-es stációt, és megkezdjük rövid kapaszkodásunkat a Kálvária-hegy csúcsára.

A Kálvária-hegy (384 m) a Budai-hegység egyik legszebb pontja, kopár tetején a három, fehérre meszelt kereszttel, pompás körpanorámát nyújtva. Az egész Budai-hegységet látjuk, másik oldalán a Pilis hegyvonulata, a Kevélyektől a Pilis-tetőig, mögötte a Dobogó-kő fennsíkja. Visszanézve látjuk az eddig megtett utat egészen a Hármashatár-hegyig.

Visszafelé ugyanazon az úton indulunk, de ahol feljöttünk a gerincre, ott ne menjünk le a jelzett úton, hanem maradjunk a szintben tartó jelzetlen, de jól követhető ösvényen a Szarvas-hegy, majd a Tök-hegy (379 m) gerincén. A szép kilátást nyújtó ösvény 10 perc múlva le ér a Csúcs-hegyi-nyeregbe, ahol találkozunk a kék és a zöld jelzéssel a már ismert elágazásnál, és folytatjuk utunkat a kék jelzésű úton a Csúcs-hegy erdős északi oldalában. Ezt a kényelmes, népszerű, helyenként szép panorámájú sétautat névadója Guckler Károly erdőtanácsos építtette ki a XX.század elején, végig a Csúcs-hegy, majd a Hármashatár-hegy oldalában fut, nagyjából egy szintben. Egy második világháborús, szépen gondozott katonasírnál balról betorkollik a sárga jelzés is, majd pár perc alatt visszaérünk a Virágos-nyereg csomópontjába.

A Guckler út itt zöld jelzést kap, a sorompó alatt átbújva jobbról egy nagy sziklaformációt elhagyva az út egy nagy jobb kanyar után betér a Nagy-Farkas-torok nevű mélyedésbe, ahol a zöld jelzés is jobbra felkanyarodik a Hármashatár-hegy teteje felé. A rövid emelkedőt leküzdve jutunk fel a műút melletti kék jelzésre. Innen vagy jobbra megyünk a kék jelzést követve a Hármashatár-hegyi parkolóig, vagy balra a már ismert úton vissza a Fenyőgyöngyéhez.

Ajánlott turistatérkép: Budai-hegység 1:25 000 (Cartographia)