Könnyű kirándulás a Szép-völgyből a Gugger-hegyre, az Árpád-kilátóhoz, a Hármashatár-hegy tömbje körbe kerülésével.

Panorámában gazdag kirándulás a Budai-hegység legrégebbi turistaútjain, a találóan Látó-hegyre (376 m) keresztelt kilátócsúcsra, (sváb nevén Gugger-hegy), a patinás Árpád-kilátóhoz. Megkerülve a Hármashatár-hegy jellegzetes tömbjét, felkapaszkodunk egyik legszebb mellékcsúcsára, az Újlaki-hegyre (448 m), majd kényelmes sétaúton, turista őseink nyomában térünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Fenyőgyöngyéhez, útközben számos érdekes sziklaformációt megcsodálva.

Útvonal: Fenyőgyöngye – Látó-hegy – Árpád-kilátó – Határnyereg – Újlaki-hegy – Virágos-nyereg – Guckler Károly út – Fenyőgyöngye

Időtartam: 3 óra

A túra jellege: Könnyű kirándulás, jól jelzett, széles, kényelmes turistautakon, egy rövid, de igen meredek szakasszal a Határnyeregből a Szépvölgy felső részére, és egy közepes emelkedővel az Újlaki-hegyre

Kiindulópont: Fenyőgyöngye étterem előtti parkoló (ingyenes), megközelíthető a Kolosy tér felől a Szépvölgyi úton. Autóbusszal 65-ös busz végállomása, Kolosy térről indul.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó)

Leírás

A Fenyőgyöngye előli buszfordulóból indulunk, átmegyünk a Szépvölgyi út túloldalára, ahol nagy információs táblák ismertetik a környék látnivalóit, történetét. Itt találjuk a kitűnően jelzett Országos Kék Túra útvonalát, ezen kezdünk nagy kanyarokkal felkapaszkodni a Látó-hegy (378 m) tetejére. Fenyvessel tűzdelt szép, vegyes erdőben 20 perc alatt felérünk a székely stílusú, 1929-ben emelt Árpád-kilátóhoz.

A kilátóból a növényzet és a magasra felkúszó villák miatt ma már nem teljes a panoráma, de még így is lenyűgöző látvány tárul elénk. Jól látszik a Duna vonala, a hidak, a Gellért-hegy, a Parlament épülete.

A kilátónál a kék jelzés egy nagy kunkort ír le, a kunkor két széle szinte egybeér. Folytatjuk utunkat a kék jelzéshez társult zöld és zöld körút turistaúton, szintben haladunk, pár perc alatt elérünk egy pihenőhelyhez, egy kis sportpályával.

Itt kék jelzésünk balra tér el, ez már a Glück Frigyes út, egy széles, kényelmes, szintben tartó sétaút, amely az egyik legrégebbi kiépített turistaút a Budai-hegységben, az ő kezdeményezésére épült meg az Árpád-kilátó. A Kecske-hegy (383 m) meredek, sziklás oldalában haladunk, jobbról elhagyunk egy nagy sziklán álló keresztet, majd elérjük az út bal oldalán álló Oroszlán-sziklát, amely tényleg hasonlít egy üldögélő oroszlánhoz, igaz, száz évvel ezelőtt, amikor kialakították a sétautat, egy kis faragással még rá is segítettek egy picit. Az útról balra többször is szép kilátás nyílik a Hárs-hegy és a János-hegy felé.

Pár perc séta után kiérünk egy ligetes részre, egy nagy turistaút csomóponthoz, a pihenőkkel ellátott Határ-nyereghez (300 m). Sok jelzett út találkozik itt, keressük meg a sárga jelzésű utat és ezen jobbra tartva a Virágos-nyereg felé menjünk tovább.

Itt kezdődik túránk legnehezebb része, keskeny kis ösvényünk kegyetlenül kezd emelkedni, 200 méteren belül közel 100 méter szintkülönbséget kell leküzdenünk a Szép-völgy felső végén lévő parkolóig. Az aszfaltos útra kiérve balra fordulunk, továbbra is követve a sárga jelzést, hamarosan egy elágazásnál balra térünk le a széles, köves útról, a kék körút jel innen megy fel a Hármashatár-hegyre.

Sárga jelzésű ösvényünk egyre sziklásabbá és meredekebbé válik, balról elhagyunk egy emlékművet, és felkapaszkodunk a fantasztikus kilátást nyújtó Újlaki-hegy (448 m) kopár csúcsára. A Dunáig is ellátunk, jól kivehető a Gellért-hegy, a Budai-hegység szinte összes csúcsa kitűnően beazonosítható a sziklás, füves platóról.

A csúcs túloldalán a sárga jelzésű úton ereszkedünk alá, jobbra az adótornyokkal sűrűn telerakott Hármashatár-hegy fő csúcsa (495 m), míg balra a Mária-hegy (421 m). Negyedóra könnyű, lejtős séta után egy ligetes, cserjés részre érünk ki, itt már szintben megyünk tovább a Vihar-hegy (452 m) oldalában, egy ponton utunk kettéágazik, a jobb oldali ösvényt válasszuk. Balra végig szép kilátást élvezve Pesthidegkútra, hamarosan elérjük a Virágos-nyereg nagy tisztását, ahol több turistaút is találkozik.

Jobbra tartunk a kavicsos úton, majd pár méter után élesen ismét jobbra kanyarodunk a zöld jelzésű útra, amely egy sorompóval is le van zárva. Ezt a kényelmes, népszerű, helyenként szép panorámájú sétautat névadója Guckler Károly erdőtanácsos építtette ki a XX.század elején. 360-380 m magasságban fut végig a Hármashatár-hegy oldalában. Száz éve a hegyoldal az erdőirtások miatt szinte teljesen kopár volt, képzelhetjük milyen fantasztikus kilátásban volt részük kiránduló felmenőinknek, főleg, hogy akkoriban még teljesen más kép tárult eléjük, nem a mai sivár óbudai, békásmegyeri panel lakótelepek, ipari parkok és bevásárlóközpontok látványa, ami manapság meghatározza az útról ki-kibukkanó tájat.

Jobbról egy nagy sziklaformációt elhagyva az út egy nagy jobb kanyar után betér a Nagy-Farkas-torok nevű mélyedésbe, ahol a zöld jelzés is jobbra fel kanyarodik, mi maradunk az egyenes úton, immár zöld kereszttel jelölve. Tíz perc séta után balra ágazik le meredeken a zöld barlang jelzésű ösvény a hegyoldalba mélyen benyúló Tábor-hegyi barlanghoz. Utunk a Tábor-hegy oldalában egy nagy jobb kanyart vesz, majd hamarosan elérjük a Hármashatárhegyi út aszfaltcsíkját.

Átkelve az úton találkozunk a kék jelzéssel, balra fordulva a műúttal párhuzamosan megkezdjük ereszkedésünket a Hármashatár-hegyről. Rövidesen ismét keresztezzük az aszfaltos utat, és a vízmű épületénél jobbra tarunk továbbra is a kék jelzésen. Az út házak közé ér be, majd egy kereszteződésnél, ahol a kék kereszt jelzés indul, egy kék nyomós kutat találunk, mivel utunk során meglehetősen forráshiányos területen túráztunk,  nehezen tudunk ellenállni a hűs kútvíznek.

Innen a kék jelzés az erdőben, de párhuzamosan a műúttal, közepes lejtővel pár perc alatt a Fenyőgyöngye előtti parkolóba ér.

Ajánlott turistatérkép: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó)