A Föld szívcsakrája

A kultikus, nem mellesleg gyönyörű kilátást nyújtó Rám-hegyre legkönnyebben Dobogókőről juthatunk el. A Visegrádi-hegység legmagasabb csúcsának északi oldalában fekvő vadregényes Thirring-szikláktól ereszkedünk le a Ferenczy-sziklával koronázott hegy kopár tetejére, majd a Makó-réti-forrás érintésével megyünk fel a Szakó-nyeregbe, ahonnan a Téry úton térünk vissza Dobogókőre.

A túra időtartama: 2,5 óra, pihenők nélkül

Rövid, közepesen nehéz körtúra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. A Thirring-szikláknál közepesen meredek lejtő, a Rám-hegy kúpjára meredek, de rövid kapaszkodó.

Dobogókő, nagy, fizetős parkoló (200Ft/óra), autóbusszal megközelíthető a 860-as Volánbusz járattal Pomáz HÉV állomástól.

A dobogókői parkolótól északi irányban indulunk a turistaház felé a K és a P jelzésű sétaúton. A jelenleg turistamúzeumként működő, hajdani báró Eötvös Loránd menedékház és a népszerű étteremmel is felszerelt mai turistaház épülete között jutunk ki a lenyűgöző kilátást nyújtó dobogó-kői kilátóhoz. Széles panoráma nyílik a Dunakanyarra, a mögötte fekvő Börzsönyre, a Prédikálószékre a Vadálló-kövekkel és jól kivehető utunk célpontja a Rám-hegy kis, sziklás kúpja is.

Visszatérve a kilátóhely és a turistaház között futó Kéktúrára, balra fordulunk és pár lépés után egy bal oldalt álló Isten hozott feliratú kapun keresztül balra térünk le a Z□ és a S körút jelzésű gyalogútra. Pár méter után a Siketek Mária-kegyhelyéhez érünk, majd lefelé a jelzéseket követve a Thirring-körút nevű turistaúton folytatjuk túránkat. Hangulatos, szálbükkösben kanyarog lefelé a Dobogó-kő árnyas, északi oldalában az ösvény, és nemsokára el is érjük az első, jelentősebb vulkáni képződményt, melyet további vulkáni sziklakúpok követnek. Némelyik tetejéről szép kilátás nyílik a Duna felé.

Figyeljük a jelzéseket, mert rövidesen az egyik sziklatorony alatt, a Z□ jelzésű ösvény jobbra lekanyarodik a S jelzésű Thirring-körútról. Ritkás, magas aljnövényzetű bükkösben ereszkedünk tovább a keskeny, de jól követhető csapáson. Átvágunk egy sűrű fiatalos erdőn, kibukkanunk egy szép tisztáson, majd leérünk egy keresztben futó szélesebb földútra, melyen balra fordulunk. Szintet tartva pár perc sétával a Nagyboldogasszony-(Déri) forrás következik. A sötét kútházba lépve, láthatjuk, hogy egy kis medencében gyűlik fel a forrásvíz, mely pár méterrel lejjebb egy kifolyóból folyik ki.

Továbbra is bükkösben haladunk tovább a Z□ jelű úton, mely egy darabig egy kényelmetlen, sáros traktorutat követ, de szerencsére hamar leválik róla balra. Elérünk egy nyiladékot, melyen jobbra fordulva teszünk meg pár lépést, majd balra tér le a jelzett út. Kissé emelkedő szakaszon sziklák mellett megyünk el és hamarosan kiérünk egy széles makadámút éles kanyarjához, melyen jobbra tartva pár perc alatt lejutunk a kerékpárútként is használatos pilismaróti, erdészeti aszfaltútra.

Balra fordulva pár lépés után jobbra térünk be az erdőbe, és néhány méterre, a jobb oldalon, sárgára festett, kettős kereszttel díszített kapu mutatja a Rám-hegy „bejáratát”. A hegytetőre vezető rövid, de meredek utat Z∆ jelek kísérik. Mindjárt a kapu mögötti területen „kőemberek” serege jelzi, hogy kultikus, ezotérikus helyre léptünk. A Rám-hegy (486 m) kopár csúcsát két jellegzetes képződmény, a Rám- és a Ferenczy-szikla koronázza.

A legenda szerint itt, a Rám-hegyen található a Föld szívcsakrája, itt hallható legjobban a Föld szívdobbanása. A különböző spirituális és buddhista tanok szerint különlegesen erős energiaközpont a hegy, az ide látogatókat energiával tölti fel a természet. Akár hiszünk benne, akár nem, a tény, hogy a szikláktól fantasztikus panorámát élvezhetünk a Prédikálószékre és a Dobogó-kő vonulatára.

Visszatérünk a sárga kapuhoz, a keresztben futó széles földút túloldalán egyenesen folytatódik tovább a Z□ jelű turistaút. A nagyjából szintet tartó ösvény a Rám-szakadék feletti Három-forrás vidékén halad keresztül, ennek megfelelően három kisebb vízfolyást is keresztezve érünk el egy elágazáshoz. A S és a Z jelzésű út jobbra a Lukács-árok és a Rám-szakadék felé tart, mi balra fordulunk, majd pár lépés után egy útjelzőtáblánál kettéválik az út, jobbra megyünk a Szakó-nyereg felé, a Z jelzésen.

Rövidítési lehetőség kínálkozik a S jelzésű úton, mely közvetlenül, de meglehetősen meredeken kapaszkodik fel a Jász-hegyre, útközben többször is szép kilátást nyújtva.

A Z jelzésű ösvény eleinte az erdészeti aszfaltút közelében fut, majd jobbra fordulva, lépcsősoron leereszkedik a Lukács-árok felső részébe, átmegyünk a patakon, felmászunk a túlsó oldalra és keresztezzük az aszfaltutat. Pár lépés, és a Makó-réti-(Júlia) forrás üdítő vizével csillapíthatjuk szomjunkat. Az egyre meredekebbé váló ösvényen felérünk egy keresztben futó kövesútra, melyen balról a Z+ csatlakozik hozzánk. Továbbra is, egyenesen felfelé kapaszkodva pár méter után jelzőtáblás elágazáshoz érünk.

A P jelzésű út jobbra, Dömös felé igyekszik, mi pedig a Z, a P és a Z+ jeleket követve egy-két perc alatt felmászunk a Szakó-nyereg turistaút-csomópontjához. Balra fordulunk a P jelzésű úton Dobogókő irányába, és pár perc alatt felérünk a Tost-sziklák tövében megbújó Ilona-pihenőhöz. A sziklafalon Szent Bernát 1942-ben készült domborművét láthatjuk. Lépcsősor vezet fel a sziklákat megkerülve a Tost Gyula emlékére állított régi obeliszkhez, mellette újabb pihenőt találunk. Kimerészkedve a sziklák tetejére szép kilátást élvezhetünk a Maróti-hegyek felé.

Szép lassan, egyenletesen emelkedő, kényelmes ösvényünk, a Téry-út követi a Dobogó-kő északnyugati gerincét, először a Hegedűs-bérc, majd a hosszan elnyúló Jász-hegy következik. Útközben néhol megnyílnak a lombok és csodás kilátásban lehet részünk a Duna felé. Újabb régi obeliszk mellett megyünk el (Hegedűs Kandid Lajos emlékére), majd fiatalos erdő növényalagútjában vezet utunk. Később bükkszálerdőben, balról csatlakozik hozzánk a S jelzésű út. Továbbra is felfelé tartva a kövektől egyenetlen úton, hamarosan kibukkanunk a parádés panorámát nyújtó Rezső-kilátóhelynél.

A Tirts Rezső erdőtanácsosról elnevezett kilátóteraszról bámulatos kilátás nyílik a Dunakanyarra, a Börzsönyre, a Prédikálószékre, a Rám-hegyre. Kényelmes, apróköves, kiépített sétaúton folytatjuk tovább túránkat Dobogó-kő felé. Az útjelzőtáblás elágazásnál kissé balra fordulunk, keresztezünk egy villanyvezetéket, mellőzzük a víztornyot, majd balról, a Táltos-kapunál csatlakozik hozzánk a Thirring-körút S jelzése. Már csak néhány lépés és visszaérünk a dobogókői kilátóteraszhoz, jobbra fordulva pedig a parkolóhoz, ill. buszmegállóhoz.