Kilátásban gazdag túra a Kevélyek gerincén át

A Pilis egyik legjellegzetesebb hegyvonulata a Kevélyek csoportja, a Kis- a Nagy- és az Ezüst-Kevély szinte szigethegységként magaslik ki a környező vidékről. Túránk során keresztülszeljük az egész hegyláncot Csillaghegyről indulva, a különleges Róka-hegyi kőfejtőn át végigvándorlunk a parádés kilátást nyújtó Kevélyek csúcsain, majd a Mackó-barlang sötéten ásító nyílását érintve a festői fekvésű Csobánkán fejezzük be kirándulásunkat.

A túra időtartama: 5 óra, kisebb pihenőkkel

Kiindulópont: Csillaghegy Hév-megálló

Érkezési pont: Csobánka, faluközpont

Közlekedés:

Csobánkáról, a községháza elől gyakran indul Volánbusz járat (855) Pomáz autóbuszállomásra (15 perc menetidő), mely a HÉV megálló mellett van. Innen HÉV-vel tudunk visszamenni Csillaghegyre vagy tovább a városba.

Egész napos, közepesen nehéz túra jól jelzett turistautakon, ösvényeken. Közepesen meredek emelkedőkkel, lejtőkkel. Kellő mennyiségű folyadékot vigyünk magunkkal, útközben vízvételi lehetőség nincs. Az útvonal nagy része napos, UV védelemről gondoskodjunk. Nagy melegben nem ajánlott a túra.

A csillaghegyi HÉV megállótól indul a P jelzésű útvonal, egy darabig ezt követjük, az Ürömi úton kezdjük a túrát. Átmegyünk a Pusztakúti úti jelzőlámpás kereszteződésen, majd a meredeken emelkedő, forgalmas Ürömi úton gyalogolunk tovább a házak között. A negyedik utca jobbra, a Rókahegyi út, itt jobbra térünk, majd balra, a Hegymászó utcára kanyarodunk. Felmegyünk a meredek, nyugalmas kis utca végéig. A keresztben futó Gyöngyvirág utca már az erdő szélén van, baléra fordulunk, most már a P∆ jeleket követve. A P jelzések jobbra tartanak, kikerülik a kőfejtőt, a P∆ a kőbányán keresztül megy.

Pár lépés után a jelzések jobbra vezetnek egy, az erdőbe bebújó keskeny kis ösvényre. Egy éles jobbkanyar után kibukkanunk az alsó bányaudvar pihenőjénél, melyet körbevesznek a bánya jellegzetes sárgás-fehér függőleges sziklafalai. A jelzett ösvény a pihenő előtt balra tart hegynek fel, rövidesen lépcsősoron kapaszkodunk fel a szép kilátást nyújtó középső bányaszintig. Ismét betérünk a fiatalos erdőbe, hosszú falépcsősorokon emelkedünk egyre feljebb és pár perc alatt kiérünk a Róka-hegyi kőfejtő legszebb részéhez.

Az ösvényt korláttal védik, ne térjünk le a jelzett útról, borzasztóan balesetveszélyes a környék, sajnos több tragédia is történt már itt. A felső bányaudvar széléről szép kilátás nyílik a sziklafalak közül. A kilátóhely mögötti jellegzetes alakú sziklaformáció melletti meredek, a kőzetbe vájt lépcsősoron megyünk még feljebb, elhaladunk egy sziklaüreg mellett, felkapaszkodunk a kőfejtő felső peremére, ahonnan elragadó panorámát élvezhetünk a Duna és a város felé, még a Gellért-hegy is remekül látszódik.

Jelzett ösvényünk végigmegy a kőfejtő peremén, majd élesen balra fordulva átvág egy tisztáson és betér egy fenyőfákkal vegyes erdőbe. A kellemes, árnyas ösvény lejteni kezd, majd beletorkollik a keresztben futó P jelzésű turistaútba, melyen balra fordulunk. Utunk eleinte még az erdőben halad, később a ritkuló erdőből kiérve átmegyünk egy magasfeszültségű távvezeték alatt, kiérünk egy széles, tágas legelőre, majd legelésző pacik közt, szép kilátást élvezve az előttünk magasló Kevélyek kúpjára, kényelmes, szintet tartó, füves aljú úton vándorlunk tovább.

Utunk aszfaltra vált, jobbra hétvégi házak, balra a Puszta-hegy kúpja mellett megyünk el. Jobbról belénk fut a Békásmegyerről tartó P+ jelzésű út, majd keresztezzük a forgalmas Üröm és Budakalász közti országutat. Az út következő szakasza az Ürömi tanösvény útvonalát követi. Nyílegyenes, enyhén, de folyamatosan emelkedő murvás úton gyalogolunk az erdő szélén, visszanézve a szántóföldeken át egyre szebb a kilátás Szentendre irányába. A Nemzeti Park táblánál átmegyünk egy sorompón, majd az ürömi Kő-hegy ismertető táblája után nem sokkal kereszteződéshez érünk.

Tovább maradva egyenesen a tanösvényen, pár lépéssel kiérünk az Ezüst-hegy keleti oldalába vájt egykori kőbányánál, amit lassan visszahódít a természet. Visszatérve a kereszteződéshez, a Nagy-Kevély felé megyünk tovább a P jelzésű, széles, köves úton. Az út északról kerüli meg a kőbányát, egy helyről szép kilátás nyílik a kőfejtőre, majd egyre meredekebbé válva kapaszkodunk fel az Ezüst-hegy tetejére. Már útközben a fák közül is élvezhetjük a kilátást, az Ezüst-Kevély (415 m) csúcsára érve, a lábunk alatt fekvő Pilisborosjenő látványa fogad.

Telepített, tájidegen feketefenyők közt folytatódik hangulatos utunk, meleg időben igazi mediterrán érzés a fenyőillatú, sziklás hegygerincen túrázni. Rövidesen elérjük a faluból jövő, utunkat keresztező P□ jelzést, egyenesen megyünk tovább a P jelzéseket követve. Megkezdjük kapaszkodásunkat a Nagy-Kevély (543 m) csúcsára, széles, kényelmes utunk enyhén emelkedve ér fel egy, szép kilátást nyújtó fedett pihenőhelyhez, majd meredekebbé váló, köves gyalogúton jutunk fel a hegy tetején fehéren virító mészkősziklákhoz. A bokros, sziklagyepes, sziklás hegytetőről páratlan panoráma nyílik szinte az egész Budai-hegységre, a térképszerűen kirajzolódó Pilisborosjenőre, keleten jól látszik Budapest a Duna vonalával, nyugat felé pedig a Pilis-tető zárja a horizontot. Az egri vár makettja is kivehető a figyelmesen szemlélődőknek.

Miután kigyönyörködtük magunkat, a P jelzéseket követve kezdjük meg ereszkedésünket a hegy csúcsáról. meglehetősen meredek, kellemetlenül köves úton bukdácsolunk le a Kevély-nyereg (426 m) turistaút csomópontjához. A szép tisztáson pihenőhely várja a megfáradt vándorokat, itt állt az 1928-ban átadott, népszerű Kevély-nyergi menedékház, mely 1992-ben porig égett, ma már a nyomait sem találjuk. A nyeregből tehetünk egy kitérőt a Kis-Kevély (481 m) csúcsára, a kb. 600 m hosszú keskeny kis ösvény még jelzetlen (2017), de K∆ jelzésekkel tervezik bekapcsolni a Pilis úthálózatába. A Kis-Kevély tetejéről a kilátást egészen a Dobogőkő vonulatáig élvezhetjük, visszanézve pedig a Nagy-Kevély kúpjára kínálkozik érdekes perspektíva.

A Kevély-nyeregből a K és a S jelzésű úton indulunk tovább, de pár lépés után letérve az Országos Kékről, balra a S jelzéseken folytatjuk ereszkedésünket a Kis-Kevély északkeleti oldalában. A hegy meredek északi lejtőjén találjuk a Mackó-barlang hatalmas nyílását kb. 400 m magasságban. A barlangból gazdag kőkori és bronzkori leletek kerültek elő, nevét valószínűleg az itt talált barlangi medve csontokról kapta. A barlang előtt pihenőhelyet találunk.

A barlangtól a S jelzésű ösvény meredeken szerpentinezik le a hegyről, majd leér a keresztben futó Országos Kéktúra útvonalába. Balra fordulunk a kéktúra széles, jelzett kerékpáros útként is használatos szekérútjára, hamarosan a tanösvény egyik tájékoztató táblájánál elágazáshoz érünk. Utunk, a Kéktúra jobbra kanyarodik, és kisvártatva kiér az erdőből, a nyílegyenes, széles úton haladva átmegyünk egy távvezeték alatt, majd jobbra megnyílik a táj, szép kilátást kínálva a Csobánka feletti Oszoly-csúcs gyönyörű, fehéren vakító mészkőtornyaira.

Pár perc múlva, a Csobánkai-nyeregnél keresztezzük a Pilisvörösvár – Csobánka közti műutat, majd a temető melletti útra jobbra fordulva, a K+ jelzéseket követve, végig szép kilátást élvezve a Csobánkát körülvevő hegyekre, hamarosan beérünk a falu házai közé. A Mária utcán leérünk a Béke utcára, ahol jobbra fordulva a bájos kis Szerb téren át a szerb ortodox templom mellett érünk be a falu központjába, ahonnan a 855. sz. autóbuszjárattal mehetünk Pomázra, a HÉV állomásra.