A Pilis legszebb hegycsúcsa

A Pilis hegység déli őrszemének meghódítása, a Budai-hegységet átfogó,  egyedülálló panorámával jutalmaz minket.

Az elbűvölő Pilisborosjenőről kapaszkodunk fel a Kevélyek szubmediterrán világú csúcsaira, majd az „Egri vár” romjait érintve a Teve-szikla mellett érünk vissza a faluba.

Útvonal: Pilisborosjenő – Ezüst-Kevély – Nagy-Kevély – Kevély-nyereg – „Egri vár” – Teve-szikla – Pilisborosjenő.

A túra jellege: Rövid, de az elején meredek kaptatóval, jól jelzett, többnyire széles, kényelmes turistautakon, több, közepesen lejtős, sziklás szakaszon. Az Egri várhoz a kitérő jelzetlen úton. Vízvételi lehetőség nincs, csak a faluban.

Táv: 10 km, 3 – 3,5 óra

Kiindulópont: Pilisborosjenő, buszforduló, megközelítése autóbusszal Budapest, Árpád hídi buszállomástól óránként többszöri járatokkal, autóval legcélszerűbb a templom környékén parkolni.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó)

Leírás:

Pilisborosjenő központjában, a buszfordulótól visszafelé a Fő úton indulunk el, az első utcán, a Templom utcán balra fordulunk, itt a szupermarketban érdemes feltankolnunk, mert útközben semmilyen vízvételi lehetőség nincs, és főleg az út eleje elég izzasztó lesz. Tovább szemben a Szt. Vid plébániatemplom mellett haladunk felfelé a sárga sáv és a piros négyzet jelzésen a Rózsa utcán. Jelzett utunk hamarosan ketté válik, balra a sárga csík, mi pedig jobbra a piros négyzeten megyünk tovább felfelé az Ezüsthegyi úton, még mindig a falu házai között, de nyílegyenesen előttünk tornyosodik már az Ezüst-Kevély, nevéhez méltóan ezüstösen csillogó csúcsa. Egy kis jobb, majd bal kanyarral már az erdőnek tartó Viola közön vagyunk, és a jelzés bebújik az utca végén az erdőbe. Balra kanyarodik az ösvény, egyelőre még a módosabb villák hátsó kerítése mellett haladunk, majd egyre jobban emelkedünk fel a hegy felé.

Gyönyörű karsztos vidéken járunk, az útnak egyre inkább mélyút jellege lesz, olyan mintha egy alpesi patak kiszáradt medrében kapaszkodnánk fel. Itt már egyre gyakoribb, az egyébként tájidegen, betelepített feketefenyő, de egy forró nyári napon, a kabócák zúgását hallgatva, finom, mediterrán fenyőillatban sétálva felejthetetlen élmény az egyre izzasztóbb kaptató.

Szerencsére 10-15 perc alatt felérünk a Nagy-Kevély és az Ezüst-Kevély közti nyeregbe, ahol találkozunk a piros sáv jelzéssel, innen tegyünk egy kis kitérőt az Ezüst-hegy csúcsához, jobbra fordulunk a pirossal jelzett széles, kényelmes turistaúton, és szintben haladva 10 perc alatt, meseszép erdőben, kiérünk az Ezüst-hegy (415 m) ritkás fenyvessel borított csúcsára, ahonnan egy-két részről csodálatos kilátás fogad minket az alacsony, ritkás karsztbokrok közül kitekintve.

Visszatérünk a nyeregbe, majd folytatjuk utunkat a piros jelzésen a Nagy-Kevély csúcsa felé, a kényelmes út egyre sziklásabbá és meredekebbé válik, ahogy közelít a hegy csúcsa felé. A Nagy-Kevély (534 m) csúcsa füves, dolomitsziklás terület, amelynek pereméről fantasztikus kilátás tárul elénk. A Gellért-hegytől a Gerecséig, a Budai-hegység szinte összes, jellegzetes csúcsa beazonosítható, a Hármashatár-hegytől a János-hegyen keresztül a Nagy Szénásig, Nagy-Kopaszig. A Pilis jellegzetes formája és messze távolban a Gerecse hegyei. Budapest nagy része, a megcsillanó Duna, Üröm, Pilisborosjenő, Solymár, Pilisvörösvár, mintha térképen néznénk őket. Maga a környezet, a karsztos, sziklás, szubmediterrán jellegű, karsztbokros növényzet is párját ritkítóan szép.

Miután kigyönyörködtük magunkat, jelzésünk tovább visz, immár lejtmenetben a Kevély-nyeregig, itt volt hajdanán a néhai Stromfeld menedékház, ma már romjait sem találjuk, csak egy tábla emlékeztet rá, azonban a hely pihenőnek, tűzrakóhelynek most is otthont ad, és több turistaút csomópontjául is szolgál. itt találkozunk az Országos Kék jelzéssel, amin balra lefelé folytatjuk utunkat. (A nyeregben Kéktúra bélyegzőt is találunk.)

A Kék túra a sárga és a zöld jelzéssel együtt ereszkedik le a nyeregből, széles, ám meglehetősen kényelmetlenül meredek turistaúton. Útközben a bal oldalt tornyosuló fehér dolomitsziklák között látható a Nagy-Kevélyi kőfülke azaz a Szódás-barlang.

Egy kereszteződésnél először a zöld jelzés jobbra, majd hamarosan a sárga balra tér el, mi kövessük a kék jelzést, amely egyenletesen lejtve vág át a cseres-tölgyes erdőn.

A széles úton ütközésig menjünk a kereszteződésig, közben a kék jelzés alig észrevehetően előtte pár méterrel balra letér, majd a széles keresztúton forduljunk jobbra. Ez elvileg jelzetlen út, bár egy kék bicikli turistajelzést találunk itt. Kb. 50 m után az út kettéágazik, válasszuk a bal oldali utat, itt egy kis „Egri Vár” jelzésű cetli is megerősít bennünket. Ezen a széles, egyenes, folyamatosan lejtő úton még 200 métert megyünk, és a balra nyíló széles keresztúton már megpillantjuk a híres díszletet, az Egri vár romjait.

Mindannyiunk kedvenc regényéből, Gárdonyi Géza Egri Csillagok c. művéből Nemeskürty István forgatókönyvéből Várkonyi Zoltán rendezte az azonos című filmet. A magyar filmtörténet legnagyobb szabású csatajelenetét, az egri vár ostromát, itt forgatták több ezer statiszta részvételével.

Egy gondozott tisztás közepén állnak a filmből is ismert vár maradványai, laikusok tényleg egy középkori vár területén érezhetik magukat. Emléktáblát is találunk a hangulatos romok között.

Visszafelé ugyanazon az úton menjünk a Kék jelzésig, széles, egyenes, szintben tartó utunk hamarosan kiér egy nagy tisztás széléhez, itt figyeljünk, mert a jelzett út jobbra tart, át a tisztáson, szemben egy fenyőfán láthatjuk is a kék jelet. A tisztás végéhez érve, mindenképpen tekintsünk ki jobbra, ahol bizarr sziklaképződményeket látunk, a formájáról elnevezett Teve-sziklát.

A Kék jelzést követve jobbra betérünk egy ösvényen az erdőbe, majd egy hatalmas, a Nagy-Kevélyre pompás rálátást biztosító tisztás szélén elérünk a Kálváriáig.

Itt már a falu szélső házainál vagyunk, bal oldalról szépen rendben tartott házak, jobb oldalon pedig egy kukoricás közt érünk ki egy kereszteződéshez, ahol balra fordulva elhagyjuk a Kék jelzést, és a Bodza utcán kényelmesen lefelé haladva, majd az utca végén balra fordulva kiindulópontunkhoz, a buszfordulóhoz érünk.

Ajánlott turistatérkép: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó)