A legendák szurdoka

A Pilis egyik legszebb, legvadregényesebb, szűk, kanyonszerű szurdoka a kultikus helyként is ismert, misztikus Holdvilág-árok.

Az alábbiakban ajánlott útvonal a szurdok leggyorsabb és legrövidebb elérhetőségét vázolja.

Kiindulási pont:

Volt csikóváraljai turistaház előtti parkoló, megközelíthető a Pomáz-Dobogókő útról, a Csobánkai leágazástól 3-400 méterre jobbra ágazó kis, vékony aszfaltos úton még kb. 500 métert megyünk a parkolóig. (Tábla nem jelzi a leágazást!)

Autóbusszal a Pomázról Pilisszentkeresztre tartó buszról a Csikóváraljai turistaház megállónál szálljunk le.

Időtartam: 2 óra

Az út hossza: 5 km

Az árok csak száraz időben járható biztonsággal, a patakon több helyen gázlók ill. fatörzsek vezetnek át, egy hosszabb vaslétra is van, a szűk kanyonban óvatosan közlekedjünk. 10 éves kor felett nyugodtan vihetjük a kalandvágyó gyerekeket is.

Térképkivágat: Pilis 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Leírás

A parkolóból visszafelé indulunk a főút felé az aszfaltos úton, 3-400 méterre jobbra az erdőbe térjünk le a piros jelzésre. Amennyiben a buszmegállótól indulunk,  egyből jobbra megyünk az aszfaltútra, majd 100 méterre balra a piros jelzésre. 10-15 percig jól jelzett ösvényen, szintben vezet utunk, balra Kiskovácsi ipari létesítményeit látjuk, majd egy kissé jobbra fordulva beljebb megyünk az erdőbe. Hamarosan egy széles dózerutat keresztezve, majd egy száraz árkon áthaladva kereszteződéshez érünk.

Itt találjuk az árokba vezető piros kereszt jelzést, és az első figyelmeztető táblát, amely szerint csak saját felelősségre látogatható a Holdvilág-árok. Jobbra térünk, végig a patak partján, néha a patak kövein lépdelve kerülünk egyre mélyebbre a szurdokba. Tájékoztató tábla mellett megyünk el, ahol érdekes feltételezéseket olvashatunk a Holdvilág-árok történetéről, és kultikus szerepéről a régmúltban.

Utunkat egyelőre csupán az útra dőlt fatörzsek nehezítik, de ahogy feljebb érünk, úgy lesz egyre nagyobb szabású a szurdok. Sűrűn találunk pihenőhelyeket, és egyre gyakrabban kell fahidakon átkelnünk.

Hamarosan egy szélesebb részre érünk, ahol a foglalt, jó vizű Domini-forrásból frissíthetjük fel magunkat. A forrástól kezd utunk kalandossá válni, a völgy egyre szűkebb lesz, a sziklák egyre nagyobbak, több helyen csak a sziklafalba vájt falépcsőkön tudunk csak közlekedni.

A felső szakasz hivatalosan már nem jelölt turistaút, a piros kereszt jelzés balra eltér a hegyoldalba, megkerülve a szurdok legérdekesebb részét, maradjunk a völgyben, a legizgalmasabb részek csak most jönnek. Rövidesen egy nagy sziklakatlanhoz érünk, amelyből egy vaslétra vezet felfelé, ez az ún. Meteor létra. Kapaszkodjunk fel rajta, abszolút biztonságos, miután felértünk egy fahídon kelünk át, és úgy tűnik, nem lehet tovább menni a szurdokban.

Nyugodtan merészkedjünk be a nem túl bizalomgerjesztő szűk egyemberes kanyonba, ez talán a legizgalmasabb szakasz, 50-60 méteren keresztül tart ez az igazán szűk, mély kanyon, a hatalmas sziklafalak szorításában igencsak paránynak érzi magát az ember. A vége felé egyre szélesedik, majd teljesen kijutunk, aztán felfelé megyünk egy lépcsősoron és kiérünk egy pihenőhelyhez, itt már látjuk a visszatért piros kereszt jelzést is.

Amennyiben nem szeretnénk bemenni a kanyonba, úgy balra felfelé a szerpentinező ösvényen ki tudjuk kerülni a szakaszt.

A pihenőtől nem messze lévő kereszteződésnél forduljunk jobbra a zöld kereszt jelzésű turistaútra, a kényelmes, jól jelzett úton lefelé haladva többször keresztezünk egy széles erdészeti dózerutat, itt mindig egyenesen menjünk, ne térjünk rá az erdészeti útra, a jelzést kövessük.15-20 perc múlva találkozunk a zöld kör jelzéssel, majd egy tisztáson találjuk a Gyopár-forrást, meglehetősen gyenge vízhozammal, inkább ne számítsunk itt kulacsaink utántöltésére.

A forrástól jobbra térünk a zöld négyszög jelzésű ösvényre, majd egy újabb pihenő és tűzrakóhelyet érintve kisvártatva megpillantjuk a volt csikóváraljai turistaházat és a parkolót.

Variáció: Egy még rövidebb opció a Holdvilág-árok eléréséhez a Zöld körtúra jelzés, mely a volt csikóváraljai turistaház előtti parkolóból közvetlenül a Domini-forráshoz vezet.