Gyönyörű kilátóhegy Csobánka felett

Az idilli fekvésű Csobánka felett magasodó, látványos sziklás hegyek, az Oszoly-csúcs és a Csúcs-hegy könnyen megmászható, népszerű turistacélpontok.

Az Oszoly-csúcs vad, vakítóan fehér sziklatornyai a sziklamászók kedvenc gyakorlóhelyei, és a csúcsról feltáruló lenyűgöző panoráma mágnesként vonzza a mezei turistákat is. A könnyű kirándulást végig követik a tanösvény rendkívül informatív és szórakoztató, színvonalas tájékoztató táblái is.

Útvonal: Csobánka, Oszoly-pihenő – Majdán-nyereg – Csúcs-hegy – Oszoly-csúcs – Stiasny-pihenő – Oszoly-pihenő

Időtartam: 2,5 óra, pihenők nélkül

Szintkülönbség:  150 m felfelé

A túra jellege: Rövid, könnyű kirándulás, néhol enyhe emelkedőkkel, a Stiasny-pihenőtől lefelé vezető út meredek, törmelékes lejtő, itt nagyon óvatosan ereszkedjünk.

Kiindulópont: Csobánka, Oszoly-pihenő. Parkolni lehet. Autóval megközelíthető a Fő térről, a Kossuth Lajos utcán végig megyünk egészen a pihenőig. Tömegközlekedéssel: 855-ös járat Pomázról. Pomázt a szentendrei HÉV-vel érjük el Budapestről.

Térképkivágat: Pilis 1:30 000 (Szarvas-Faragó)

Leírás

A hangulatos Oszoly-pihenőből indulunk a piros jelzésű úton, a tanösvényen déli irányba az aszfaltos utat követve. A pihenőnél a tanösvény informatív tájékoztató tábláját érdemes áttanulmányozni. Számtalan, jól jelzett, gondozott tanösvény indul ki innen. A tanösvényt piros T betűvel jelzik az út menti fákon.

Jelzett utunk hamarosan balra elhagyja az aszfaltutat, majd egy löszmélyúton enyhe emelkedőn érjük el a Majdán-nyerget. A kereszteződésnél balra térünk a sárga jelzésű széles erdei útra, amelyen 5 perc alatt egy újabb útcsomóponthoz érünk, itt figyeljünk nagyon, mert elég hiányosak a jelzések, a felsővezeték tornyát jobbról megkerülő utat válasszuk, ami később balra tart, és elkezd emelkedni a Csúcs-hegy felé.

A nem túl megerőltető emelkedő rövidesen felér a kőbányákkal szabdalt hegyre, a közvetlen csúcs ösvényünktől balra érhető el. A Csúcs-hegy (352 m) tetején lévő kőbányák jelenleg rekultivációs területek, gyakorlatilag sűrű, átjárhatatlan aljnövényzet lepi el a platót, nem érdemes a behatolással próbálkoznunk.

Folytatjuk az utat a találóan Fehér Szikláknak nevezett tanösvényen a sárga jelzésű úton az Oszoly-nyeregben. Találkozunk a sárga kereszt jelzéssel, aztán rövid kaptató következik, majd egy ligetes részen balra térve a sárga háromszög jelű úton kimegyünk az Oszoly-csúcs (329 m) kettős kereszttel és zászlórúddal koronázott sziklás tetejére.

Túránk legszebb része ez, a rendkívül meredeken leszakadó szikláról káprázatos panoráma nyílik, a mélyben alattunk Csobánka házai, távolban a Pilis, a Budai-hegység csúcsai. Egy régi legenda szerint a Csobánkai-medence úgy keletkezett, hogy amikor a Jóisten megteremtette a világot, nagyon elfáradt, és az oldalára dőlve lepihent, épp itt.

Visszatérve a sárga jelű útra, balra fordulunk, és rövidesen egy mesebeli kis tisztásra, az Oszoly-rétre érünk. Itt a sárga jelzés jobbra fordul, mi a piros háromszög jelzésű úton folytatjuk tovább túránkat, a tanösvény Őstölgy nevű állomása után pár perc alatt kiérünk a Stiasny -pihenőhöz, amely a Kevélyek hegyláncának, ahova az Oszoly-csúcs is tartozik,  legészakibb meredek letörésén az ún. Oszoly-orron található.

A kilátás káprázatos, a mélység mámorító. Sajnos Stiasny Jenő emléktáblájának már csak a hűlt helyét találjuk a mészkősziklán.

A pihenőtől a tanösvény egy rendkívül meredek, törmelékes lejtőben folytatódik, legyünk nagyon óvatosak, még száraz időben is embert próbáló a leereszkedés.

A kellemetlen lejtő aljában találkozunk a piros jelzéssel, amelyen  balra fordulva, Csobánka szélső házai és az erdő között pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, az Oszoly-pihenőhöz.