Elképesztően szép, kopár sziklabérceken Budaörs felett

A Budai-hegység legdélebbi, ugyanakkor leglátványosabb hegyei a Budaörsöt övező Csíki-hegyek fokozottan védett területe. Kilátásban igen gazdag túránk végigvezet a Huszonnégyökrös-hegytől  a Csíki-hegyek déli oldalán át a pazar panorámájú Út-hegyre és az egészen elképesztő, páratlan Odvas-hegyre.

Nagy része jelzett turistaúton, kényelmes ösvényeken, az Út-hegyre jelzetlen út vezet, az Odvas-hegy megmászása pedig igazi kihívás, jelzetlen, rendkívül meredek csapásokon, szinte magashegységi környezetben, sziklás, morzsalékos utakon tudunk felmászni, de az igazi kihívás a nem veszélytelen leereszkedés a túloldalon.

Útvonal: Budaörs, Csiki csárda – Huszonnégyökrös-hegy – Csík-hegy – Ló-hegy – Út-hegy – Odvas-hegy – Budaörs.

Jelzések: S - S∆ - S – jelzetlen.

Kiindulópont: Budaörs, Csiki csárda autóbuszmegálló. A városból 88-as busszal közelíthető meg. A túra Budaörs központjában, az Ófaluban végződik.

Térképkivágat: Budai-hegység 1:25 000 (Szarvas-Faragó)

A buszmegállótól a volt Csiki csárda épülete mögött induló Csíki utcán kezdjük a túrát. Villanyoszlopokra festett S jelzések mutatják az utat, az első keresztutcán (Orchidea u.) jobbra fordulunk, majd az egyre emelkedő aszfaltos úton a szépen rendben tartott házak, kertek között a Tárogató utcán át hagyjuk el a beépített területet.

Az enyhén emelkedő ösvényen pár perc alatt elérjük a Huszonnégyökrös-hegy (288 m) tetejét, előtte pár méterrel a S jelzés egy éles jobb kanyart vesz, mi maradunk az egyenesen továbbhaladó S∆ jelzésen, amin rövidesen kiérünk a hegy ligetes csúcsára. A vadvirágos tisztásokkal tarkított hegytető idilli hely, szép kilátással a Törökugratóra, érdemes a csúcsról pár métert még tovább menni, amíg el nem érünk a Huszonnégyökrös-hegy meredek nyugati sziklaletöréséhez, ahonnan szép kilátás nyílik a Budai-hegységre és a közvetlenül a hegy alatt fekvő német-magyar katonai temetőre.

A hegy furcsa nevének eredetéről két legenda is szól, az egyik szerint egy mészáros fogadott 24 ökörben, hogy egyvégtében fel tud futni a csúcsig. A fogadást megnyerte, ám a csúcsra felérve meghalt. A másik szerint a törökök 24 ökörrel húzták fel a hegy tetejére az ágyúkat.

Visszatérve a S jelzésre haladunk tovább a Csíki-hegyek déli oldalában egy gyönyörű, nagyon hangulatos ösvényen, gyönyörű kilátással Budaörs irányába. Több vadvirágos tisztást keresztezve utunk délről megkerüli a névadó Csík-hegyet (314 m), ahova út nem vezet fel, majd a Ló-hegy (309 m) alatt kiér egy széles murvás útra, a Felsőszállás utcára.

Pár perc után a S jelzés, az utolsó baloldali ház előtt élesen betér az erdőbe, mi innen elhagyjuk a jelzett utak biztonságát, és tovább megyünk a takaros kis kertek, hétvégi házak között a Felsőszállás utcán. 5 perc múlva egy régi útszéli kereszttel is jelzett kereszteződésnél jobbra kanyarodunk a Sóvirág utcára, majd az első keresztutcán balra, a Lóvölgy utcán közelítjük meg a toronnyal „díszített” Út-hegyet (262 m).

A páratlan kilátású Út-hegyre egy kissé trükkös a feljutás, amikor a Lóvölgy utca egy S kanyart vesz, ott balra indul egy nehezen észrevehető kis ösvény, ami azonban pár m után jobban követhetővé válik, és 2 perc alatt fent is vagyunk a hegy kopár platóján. A rozsdás vastorony mellől, a fehér mészkősziklákról fantasztikus panoráma nyílik az óriásbálnaszerűen elterülő Odvas-hegy kopár tömbjére.

Visszafelé jövet ne is próbálkozzunk a hegy túloldalán leereszkedni, szinte függőlegesen szakad le a sziklafal keleti irányban! Az északi oldalon nyílik egy csapás, azon keresztül egy perc alatt kiérünk egy széles dűlőútra, jobbra fordulunk és kiérünk a Domb utca aszfaltjára. Balra kanyarodunk, majd az első utcán (Meggy u.) jobbra, majd megint jobbra a Málna utcára. Az Út-hegyet az Odvas-hegytől elválasztó Mária-völgyben rövid időre a P+ jel is csatlakozik hozzánk. Balról egy pihenőpadokkal felszerelt kis tisztáshoz érünk, innen fogunk felkapaszkodni túránk leglátványosabb hegyére az Odvas-hegyre (315 m).

Jól kivehető a hegyre kapaszkodó rendkívül meredek csapás, az első szakasz a legnehezebb, nem elég, hogy nagyon meredek, még nagyon csúszós és morzsalékos is. Miután leküzdöttük a nehéz, sziklás szakaszt, kissé lankásabbra vált az út, és dolomitgyepes, gyönyörű hegyháton kapaszkodhatunk tovább, egyre teljesebb panorámát élvezve. Fokozottan védett területen járunk, igyekezzünk a már kijárt ösvényeken maradni. Felérve a hegy nyugati, alacsonyabb csúcsára végig megyünk a hegy elképesztően szép, mediterrán jellegű, fehér mészkősziklákkal pettyezett gerincén, majd bizarr sziklaalakzatok közt tesszük meg az utolsó szuszogtató szakaszt a legmagasabb pontra (315 m).

A csúcsról páratlan kilátás nyílik a Budaörsöt övező bizarr dombokra, jól látható a szomszédos Kő-hegy ugyancsak kopár, sziklás teteje a kápolnával, a Farkas-hegy, a Csíki-hegyek vonulata, az Út-hegy és az egész város.

A hegytetőről keleti irányban jövünk nagyon óvatosan le, nézzük ki a legjárhatóbbnak tűnő ösvényt, és szerpentinezzünk le az igen meredek, sziklás hegyoldalon. Lassan, elővigyázatosan ereszkedjünk, mindig tervezzük meg a következő pár lépést! Igazi alpesi kalandban lesz részünk, de a végén nagyon megkönnyebbülünk, amikor leérünk a két hegyet elválasztó vékony nyeregbe, ahol a P jelzésű turistaút is halad. Itt jobbra fordulunk, hamarosan kiérünk a házak közé, majd a Budakeszi utca aszfaltján balról a Kő-hegyet, majd jobbról a Kálvária-dombot elhagyva a budaörsi Ófalu hangulatos házai közt érünk ki az 1-es főútra a buszmegállóhoz.