Hatalmas, barlangokat rejtő sziklafalak, mesebeli fenyőerdő, parádés kilátás

A Morva-karszt (Moravsky Kras) meseszép tájain vezet át rövid gyalogtúránk, kombinálva a Punkva-barlang meglátogatásával alapos betekintést nyerhetünk a karsztvidék szépségeibe, mind a föld alatt, mind pedig a felszínen. A Skalní Mlyn turistaközponttól megyünk a Punkva-patak sziklákkal tarkított völgyében a barlang bejáratáig, majd folytatva utunkat a szépséges völgyben, felkapaszkodunk a fennsík peremére és a lebilincselő Macocha-szakadék mellett ereszkedünk vissza a völgybe.

A túra időtartama: 3,5 óra (pihenők nélkül)

A túra jellege: Könnyű gyalogtúra, jól jelzett turistautakon, a völgyben aszfaltúton, kisebb emelkedő a fennsík felé. Lépcsősor a Macocha-szakadéknál.

Kiindulópont: Skalní Mlyn látogatóközpont, nagy ingyenes parkolóval. Megközelíthető Blansko felől, a 379-es úton, Brno-tól 30 km-re.

A szállodával, éttermekkel, büfékkel ellátott Skalní Mlyn látogatóközponttól indulunk. A barlangba a belépőjegyeket itt tudjuk megvásárolni, érdemes kiszámolni mikorra érünk a barlanghoz, és annak megfelelően kérni a vezetés időpontját. Az aszfaltos, forgalomtól elzárt úton indulunk el, majd pár méterre az út ketté ágazik, mi a bal oldali, Punkva-barlang felé tartó ágon folytatjuk tovább kényelmes sétánkat a patak melletti, szintben futó aszfaltúton.

A széles, tisztásokkal tarkított völgy egyre jobban beszűkül, a patakot szegélyező sziklák is megjelennek, és egyre nagyobbakká válva követik a bővizű patak kanyargós medrét. Utunkat kíséri a kék sáv és a tanösvény jelzése is. Félóra könnyű séta után érjük el a barlang bejáratánál lévő épületet. Elhagyva azt, pár lépésre a fennsíkra vezető lanovka alsó állomása mellett megyünk el. Utána már csendesebbé válik az út, elmaradoznak a turistacsoportok. Hatalmas sziklafalakat kerülget a kanyargó út, egy kereszteződéshez érünk (útjelzőtábla), jobbra a kék jelzés szerpentinezik fel a Macocha-házhoz, balra a zöld jelzés kanyarog fel a völgy túlsó oldalán lévő fennsíkra, mi maradunk a patak mentén haladó aszfaltúton, immár a piros jelzéseket követve.

Az út melletti sziklafalban több üreget, nyílást is felfedezhetünk, majd jó félóra alatt a következő elágazásnál a zöld jelzésű turistaútra térünk jobbra. Gyönyörű fenyvesben kapaszkodunk fel meredeken a fennsík szélére, egy nagy kanyar után egy kereszteződésnél fordul szintbe utunk, itt jobbra kanyarodunk a sárga jelzéseket követve. Szép kilátás nyílik az útról az erdős völgyre, meseszép fenyőerdőben halad a jól kitaposott, kényelmes ösvény. 800 méter után egy kilátópontnál elérjük a tanösvény útvonalát, maradva a sárga jelzésű széles úton 1200 métert megtéve bukkanunk ki a Macocha-szakadék középső kilátóplatformjánál.

Fantasztikus panoráma nyílik a szakadékra, lelátunk egészen az alján lévő tóig, sőt jól kivehetők a barlangtúrán lévő emberek a szakadék alján. 90 méter magasban vagyunk a barlangtól, innen egy lépcsősoron kapaszkodunk fel a Macocha-turistaházig (Chata Macocha), ill. az onnan nem messze fekvő Felső-kilátóhoz, mely 138 méter magasságban függ a szakadék legfelső szegélyén.

A remek konyhájú, mindig élettel teli Macocha-háztól két lehetőség is van visszatérni a Skalní Mlyn-hez. Amennyiben még nem voltunk a barlangban, úgy válasszuk a kék és a piros jelzésű szerpentinutat, melyen 15 perc alatt leereszkedünk a völgyben futó, már ismert aszfaltúthoz, és balra fordulva pár perc alatt a barlang bejáratánál vagyunk. Ha már láttuk a barlangot, érdemesebb a háztól a sárga jelzésű úton folytatni utunkat, mely 2,2 km után, először szintben, majd később erősen lejtve, de mindvégig idilli erdőben, torkollik bele egy aszfaltos útba, a Katalin-barlang (Kateřinská jeskynӗ) mellett. Itt jobbra kanyarodunk, és pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkhoz, a Skalní Mlyn turistaközponthoz.