Változatos gyalogtúra a szigligeti dombokon keresztül

Rövid, könnyű kirándulás a szigligeti vártól a Kamon-kő tanösvényen keresztül a káprázatos kilátást nyújtó Rókarántói kápolna és az Óvár kilátó érintésével vissza az Öregfalu bájos kis házai közé.

A túra jellege: Könnyű körtúra kényelmes gyalogösvényeken, aszfaltozott utcácskákon, az Óvár kilátóhoz meredek lépcsősor vezet fel.

Kiindulópont: A szigligeti vár alatti parkoló. A hajóállomástól hegynek fel, a sárga jelzéseket követve az Aranykagyló utcán jutunk el az Óvár alá, itt csatlakozhatunk a túraútvonalhoz.

Térképkivágat: Balaton 1:80 000 (Szarvas-Faragó), melléktérkép: Szigliget 1:20 000, www.map.hu

A vár alatt, a Kisfaludy utca elején lévő parkolóban hagyhatjuk az autót, a Várhegyen (229 m) magasodó szigligeti vár meglátogatása után indulhatunk a szigligeti dombok felfedezésére. A Kisfaludy utcán az Országos Kék Túra jelzéseit követve indulunk el, balról elhagyjuk a templomot és a várba vezető utat, majd végig megyünk az Öregfalu hangulatos, fehérre meszelt kis házai között. Az Esterházy pince előtt, a kereszteződésnél két ház között egy kis füves ösvényre kanyarodunk jobbra, útjelzőtábla mutatja az utat, majd hamarosan látjuk is a tanösvény kék T jelzéseit.

A szőlők között haladva 200 méterre találjuk a Kamon-kő tanösvény első tájékoztató tábláját a szigligeti szőlő- és borkultúráról. Innen nagyon szépen rálátni a szőlőskertek közül kiemelkedő várra. A tábla után betérünk az erdő árnyas fái közé, és egyre emelkedve kanyarog fel ösvényünk a Hálás-tető (242 m) oldalában. 15 perc alatt érjük el a Kamon-kő jellegzetes vulkáni sziklaalakzatához (tájékoztató tábla). Sajnos a sűrű növényzet miatt kilátás nincs, de magát a sziklákat is csak nagyon közelről láthatjuk. A Kamon-kő szikláira a legjobb rálátás az Óvár felől lehetséges.

Visszatérve a tanösvényre, jobbra fordulva folytatjuk utunkat, pár perc kaptatóval egy elágazáshoz érünk, itt tegyünk egy kis kitérőt jobbra. Pár lépésre egy szép kilátóhelyről tárul elénk a Balaton víztükre. Visszamegyünk az elágazáshoz és egyenesen megyünk tovább egy szép gyalogösvényen egy esőbeállóig. Innen jobbra tart a tanösvény és meredeken ereszkedni kezd a Hálás-tető platójáról északi irányban. Egy jobb kanyar után hamarosan kiérünk az erdőből a szőlők közé, ahonnan szép kilátás nyílik a Várhegyre, a szemben lévő Antal-hegyre, de a Szent György-hegyet is jól lehet látni.

A lejtős dűlőúton kibukkanunk az aszfaltozott Külsőhegyi útra, jobbra fordulunk a sárga jelzéseket követve, végig megyünk az úton, majd rövidesen kettéágazik az út, jobbra tartunk a Rókarántói útra, közben élvezzük a csodálatos kilátást a Badacsonyra, a Gulácsra, a környező szőlőkre. Szigliget egyik leghangulatosabb részén járunk, szépen rendben tartott présházak közt enyhén emelkedve közelítjük a Rókarántó dombját rajta a bájos kis kápolnával.

Az idilli fekvésű hegynyeregben a szőlősgazdák adományaiból a XIX. század közepén klasszicista stílusban épült Rókarántói Szentháromság kápolna előtt különböző világháborús emlékműveket találunk, az elesett magyar katonák emlékére állított kőkereszt mellett egy itt lezuhant amerikai repülőgép legénységének emléktábláját is felállították. Amúgy a kápolna is kapott egy bombatalálatot a második világháborúban. Hogy miért kellett egy szőlődombon álló kis kápolnát lebombázni, örök rejtély marad.

A kápolnától bámulatos kilátást élvezhetünk minden irányban, jól látjuk utunk következő állomását is, az Óvár meredek dombját. A sárgával jelzett földút egy bal kanyar után leér a Rókarántó dombjáról, a kereszteződésben jobbra fordulunk a piros jelzéseket követve az Aranykagyló, majd a Hegyaljai utca aszfaltcsíkján, és elérjük az Óvárra vezető piros L jelzésű meredek lépcsősort. Szerencsére a korláttal is támogatott lépcsősor első látásra tűnik csak ijesztőnek, pár perc alatt fent vagyunk az Óvár (181 m) tetején.

Valaha a szigligeti vár elővára lehetett a jellegzetes formája miatt Királyné szoknyájának is hívott dombon épült erődítés, ma már csak csekély falmaradványokat láthatunk. A nemrég épült kilátóból viszont zavartalan kilátást élvezhetünk a Badacsony felé, a szigligeti halmokra, a Balatonra.

Visszatérve az útra a piros jelzésen megyünk tovább, 150 m után az aszfaltos útról gyalogösvényeken vezet a piros jelzés a kertek között, majd enyhén emelkedve a Majális-domb oldalában lévő gyermeküdülőnél bukkanunk ki, egy rövid erdős szakasz után érünk be a falu házai közé. A nyílegyenes Szabadság utca visz bennünket Szigliget központjába. Kiérünk a főútra, a Kossuth Lajos utcára, elmegyünk a jelenleg alkotóházként funkcionáló volt Esterházy-kastély parkjának kerítése mellett, majd egy lépcsősoron felmegyünk a vár alatti parkolóig, kiindulási pontunkig.

Tipp: Nagyon hangulatos hely Szigliget legősibb emléke, az avasi templomrom. A kősisakos templom a XIII. században épült román stílusban, de később, mivel a köré települt falu elnéptelenedett, az épület is pusztulni kezdett, ma már csak tornya és hajójának csekély maradványai láthatóak. A hangulatos kis temetővel körbevett romok szépen gondozott zöld pázsiton állnak, a túloldalon egy székelykapu, és körülötte virágtenger teszi még vonzóbbá a helyet.

A romok a hajóállomástól a Badacsony felé vezető műút mellett fekszenek.