Első osztályú balatoni panoráma a déli partról

A Balaton legszebb panorámája sokak szerint, a fonyódi hegyekről feltáruló lélegzetelállító látvány. Az északi part csodás tanúhegyei a magyar tenger kékeszöld színű víztükrével, klasszikus, képeslapra illő látkép. Ráadásként mindkét fonyódi hegycsúcsot magas kilátótorony koronázza, változatos, látványos sétánk során jól jelzett utakon hódítjuk meg a Vár-hegyet és a Sipos-hegyet, közben pedig a legendás bélatelepi villasor alatti sétány kínál varázslatos élményt.

Szintkülönbség: 150 m fel, ugyanannyi le.

Kiindulópont: Fonyód, Fő utca és József utca kereszteződése. Ingyenes parkolóhelyek a közeli utcákban. Buszmegálló.

Rövid, változatos, kényelmes gyalogtúra aszfaltos utcákon, földutakon, turista ösvényeken. A túra útvonala végig jól jelzett, néhány meredekebb, de rövid szakasszal a Vár-hegyre és a Sipos-hegyre.

Térképkivágat: Balaton 1:40 000 (Cartographia), http://www.cartographia.hu/balaton-turistaterkep-1-40e-41.html

A Fő utca és a József utca sarkáról indulunk, egyik oldalon a Coop üzlet, a másikon a posta, ill. egy szép park. Az Edison utcán sétálunk a park mellett, itt már felfedezhetjük a P∆ jelzéseket, melyeket egészen a Vár-hegy tetejéig követünk. A szemben álló volt Tungsram-üdülőhöz érünk, homlokzatán még a bezárt Tungi étterem felirat. A sarkán, irányt tartva térünk le a jobbra kanyarodó főútról, enyhén emelkedő, aszfaltos mellékutcán érjük el az erdő szélét.

Mérsékelten emelkedő, vízmosásos földúton kapaszkodunk a Vár-hegy teteje felé. A P∆ jelzésű út egy elágazáshoz ér, kissé balra felfelé megyünk tovább, majd rövidesen egy újabb elágazásnál a lépcsősoron át érünk a hegycsúcs alá. A hegytetőt körülölelő sétányról újabb lépcsőkön érünk fel a Vár-hegy (233 m) tetejére, a rakott kőtalapzaton álló, sárgára festett, fából épült, pagodaszerű kilátótorony alá.

A 2011-ben, egy Árpád-kori földvár maradványaira épült, az antennák nélkül több mint 20 m magas torony hivatalos neve Várhegyi Széplátó, nyitvatartási időben, belépőjeggyel látogatható. A legfelső szintről parádés körpanoráma nyílik a Balaton nyugati medencéjére, az északi parton sorakozó vulkáni tanúhegyekre, a Nagy-Berek lápvilágára. A torony tövében pihenőhelyeket találunk.

Visszamegyünk a csúcsot övező körsétányra, onnan pedig a már ismert elágazásig, ahol balra fordulva, a P+ jelzésű turistaúton ereszkedünk a Vár-hegyről. Lejutunk a felső házak kerítéséig, és tovább egyenesen megyünk lefelé az erdő szélén, a Fáy András utcán. A végén balra fordulunk a Magay utcára és az első elágazásnál élesen jobbra kanyarodunk lefelé. A kis köz levezet Bélatelep fő útjára, a Bartók Béla utcára.

Jobbra fordulunk, majd pár lépés után balra térünk le a magaspart peremén, a déli part legmenőbb villanegyede előtt futó, híres bélatelepi sétányra, mely az alapító, dr. Szaplonczay Manó nevét viseli. A terület tulajdonosáról, gróf Zichy Béláról elnevezett Bélatelep az 1890-es években kezdett kiépülni a meredek löszfal tetején. Elsősorban a dél-dunántúli úri középosztály építtetett itt szebbnél szebb villákat, de volt itt nyaralója, többek közt a Törley családnak, Huszka Jenőnek vagy a budapesti főpolgármesternek, Ripka Ferencnek. A sétányon egy remek, informatív tábláról azonosíthatjuk be a villákat.

A korláttal védett panoráma sétányról mesés kilátás nyílik Badacsonyra, a jellegzetes tanúhegyekre, a Balaton víztükrére.  A sétány menti régi kőből faragott padokon pihenhetünk meg. Több emlékmű mellett is elmegyünk, (Zichy Béla, Szaplonczay Manó), egy nagy kettős keresztet, a Millenniumi Emlékkeresztet is láthatjuk. Hangulatos sétányunk molyhos tölgy és fenyőligetek mellett halad, végig kitűnő kilátást nyújtva.

A Ripka Ferenc-emlékműnél balról csatlakozik hozzánk a partról érkező P jelzés, innentől ezt követjük. Elmegyünk a szép villaépületben helyet kapott Fonyódi Múzeum előtt, majd a szorosan a löszfal peremén haladó utunk lejteni kezd, kiér az árnyas nagy park szélére. Itt rövidíthetjük a sétát, jobbra a Fő utcán érhetünk vissza kiindulási pontunkra. A P jelzéseket követve rátérünk a Fő utca part menti részére, jobbról egy Kálvária új stációi, majd hamarosan kiérünk a Nagyboldogasszony-templom elé.

Az 1921-ben épült templom irigylésre méltó helyen áll a magaspart tetején fantasztikus kilátással. A nemrég teljesen felújított épület ragyogó fehér színével, 1937-ben épült itáliai stílusú campaniléjével igazi mediterrán hangulatot áraszt. A P jelzés a templom mögött a jobbra kanyarodó Templom utcán folytatódik, érdemes azonban a templom és a part közti ösvényen továbbmenni. A házak kerítése és a löszfal pereme közti ösvényen a Badacsony utcáig tudunk menni, utána már le van zárva balesetveszély miatt a sétány.

Jobbra fordulunk a Badacsony utcán, majd balra, a Kilátó utcán át érünk ki a forgalmas József utcára. Balra fordulva pár lépés után érjük el az út bal oldalán álló, szépen felújított, rejtélyes Kripta-villát. Az erdélyi származású pécsi gyógyszerész, Abrudbányay Rédiger Ödön 1940-ben építtette a kitűnő helyen fekvő telekre a tetőteraszos, mediterrán stílusú villát. Az alagsorban egy rendkívül bizarr látványosság vonzza a nyaralókat, hajdani szerelme, Magdus emlékére egy komplett nászágyat faragtatott ki Ödön vörös homokkőből, szerelmét és önmagát ábrázolva az egymás mellett fekvő két alakban. A nem mindennapi látnivaló szerencsére ma már látogatható, az egész épületet felújították, a tetőteraszon kávézó várja a vendégeket. A „kriptát” szerény belépődíj ellenében vezetéssel látogathatjuk. A villában kiállítás látható a tragikus véget ért első magyar szépségkirálynő, a fonyódi Molnár Csilla emlékére.

A Kripta-villától tovább megyünk a József utcán, a mesés fekvésű focipálya mellett egészen a sportcsarnok melletti Balaton utcáig, melyen jobbra fordulva indulunk a Sipos-hegy felé a P∆ jelzéseket követve. Alternatívaként mehetünk tovább a panoráma sétányon a focipályától, és annak végén jobbra fordulva érünk a Balaton utcához. Az utca végén jobbra kanyarodunk a Jókai Mór utcára, mely a Sipos-hegyi parkerdő bejáratánál ér véget. Az Y alakú elágazásnál a bal oldali ágat választjuk és a P∆ jelzéseket követve kapaszkodunk fel az árnyas gyalogúton a hegyre. Egy odvas fatörzsnél balra tartva érünk fel végül a Sipos-hegy tetején (207 m) álló kilátótoronyhoz.

Az acélból épült kilátó nyitvatartási időben, belépőjegy ellenében látogatható, a külső csigalépcsőn mászunk fel a lenyűgöző kilátást nyújtó nyitott, felső szintre. A P∆ jelű kocsiúton jövünk le a hegyről, az utca végén jobbra kanyarodunk, majd pár lépés után az aszfalt végénél ismét jobbra egy gyalogútra, mely leszerpentinezik a hegyről az erdőben. A református templom mellett érünk le a József utcára, melyen balra fordulva rövidesen visszaérünk kiindulási pontunkra.

Gyakorlati tudnivalók

Kilátók

Nyitvatartás:

Jún.-aug.: minden nap 10.00 – 21.00, márc. – máj., szept. – okt.: hétvégenként 10.00 – 18.00.

Belépődíj: 300 Ft, diák/nyugd.: 150 Ft

Kripta-villa

Nyitvatartás: május 15 – szept. 30: minden nap 10.00 – 21.00

Fonyódi Múzeum

Nyitvatartás: jún.15 – szept.15: K-P: 10.00 – 18.00, Szo-V: 10.00 – 14.00, szept. 16 – jún. 14: K-P: 10.00– 17.00, Szo: 10.00 – 12.00