A Káli-medence legszebb panorámája, mocsaras hegyi tavacskák, idilli legelők

A Balaton-felvidék legszebb panorámája tárul fel előttünk a Káli-medencét uraló Fekete-hegy tetején épült Eötvös Károly-kilátóból. Balatonhenyéből kiinduló körtúránkon a kilátás mellett számos hegyi, mocsaras kis tavacskát fedezhetünk fel, idilli hangulatú legelőkön, réteken át túrázhatunk.

A túra jellege

Az útvonal első fele az Országos Kék Túrán, jól jelzett turistautakon, ösvényeken, második fele ritkásabban jelzett utakon halad, a jelzések hiánya sokszor próbára teszi tájékozódó képességünket, térkép használata elengedhetetlen. Vízvételi lehetőség nincs, nyáron kellemetlenül meleg a túra, mivel kevés árnyas helyen vezet át. Számottevő szintkülönbség, megerőltető emelkedő nincsen.

A túra útvonala: Balatonhenye – Vaskapu – Fekete-hegy – Eötvös Károly-kilátó – Monostori-tó – Kálomisz-tó – Balatonhenye

Kiindulópont: Balatonhenye, faluközpont. A falu Zánkától és Révfülöptől is 12 km, jól megközelíthető, Köveskálon térünk le Balatonhenye felé.

Térképkivágat: Balaton 1:80 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A falu központjából indulunk, a főutca és a Petőfi utca sarkán álló információs táblától az Országos Kék Túra jelzéseit követve. A Petőfi utca a végén kettéágazik, a jelzések balra egy fiatalos erdő sűrűjébe vezetnek. A frissen festett kék jeleket követve enyhén emelkedünk az erdőben, majd egy tisztáson átvágva ismét bebújunk az erdőbe. Pár perc múlva egy elágazásnál jobbra felfelé fordulunk és az egyre emelkedő szekérúton hamarosan kibukkanunk a szőlőhegy legfelső szélénél.

Itt jobbra kanyarodik a jelzett út, fenséges kilátás nyílik a Hegyestű felé, majd hamarosan ismét keskeny ösvénnyé váló utunk fiataloson fúrja át magát és kibukkanunk egy keresztben futó mélyútra. Innen az Országos Kék Túra új útvonalon (2015) megy tovább a hegyre! A térképeken a Vaskapu árkánál délre kanyarodik a jelzett út, a valóságban az útvonalat északra, közvetlenül a hegy felé vezették el, így megspórolva néhány száz méter gyaloglást az elvadult szőlők közt, és a kellemetlenül meredek és köves régi utat is kihagyhatjuk!

A mélyen bevágódott Vaskapu árka mellett párhuzamosan vezető szekérúton jobbra felfelé kanyarodunk és közepes emelkedőn az árok mellett pár perc alatt felérünk a Fekete-hegy hangulatos, ligetes, szélesen elterülő fennsíkjára. Átkelünk egy kis csörgedező erecskén, a balra kanyarodó úton, az üdezöld hullámzó fennsíkon folytatjuk utunkat. A közelben húzódó mocsaras, zsombékos hegyi tavakra a felerősödő békakórus is felhívja figyelmünket.

Az elragadóan szép környezetben fekvő lefolyástalan Bika-tó mellett tájékoztató táblán ismerkedhetünk meg a Fekete-hegyre oly jellemző kis hegyi tavak kialakulásával, élővilágával. A tavacskától jelzett utunk emelkedni kezd kissé, majd betér a hegy peremén húzódó fák közé, hogy pár perc múlva egy pihenőhely mellett kibukkanjon a Fekete-hegy (369 m) legmagasabb pontján álló, fából épült, háromszintes Eötvös Károly-kilátó tornyánál.

Lélegzetelállító kilátás nyílik a felső szintről szinte az egész Káli-medencére, a Hegyestűre, a Tapolcai-medence tanúhegyeire, a Balaton medencéjére, azon túl a fonyódi kettős hegy is jól látszik, nyugat felé a Keszthelyi-hegység laposan elterülő hegyháta, előtte a Szigligeti-öböl és jellegzetes csúcsai tűnnek fel.

Miután kigyönyörködtük magunkat, ugyanazon az úton visszamegyünk egészen addig a pontig, ahol felértünk a fennsíkra, de nem kanyarodunk a kis ér után jobbra lefelé a Kék Túrán, hanem egyenesen, kissé balra tartva a széles úton, a kéknél jóval ritkásabban felfestett S∆ jelzéseket követve folytatjuk túránkat a hegy bokros fennsíkján.

A hangulatos ligetes fennsíkon, szintben gyalogolunk tovább, és hamarosan egy újabb lefolyástalan, elmocsarasodó tavacska, a Monostori-tó mellett megyünk el. Kényelmes, széles utunk 10 perc után ismét egy tó, ezúttal a Cserkás-tó érintésével halad tovább, majd egy-két nagy kanyar után egy hatalmas rétre ér, melynek egy részét szántóföldként hasznosítják. Itt nagyon figyeljük a jelzéseket, mert utunk egy hirtelen jobb kanyar után a szántóföld szélén fut végig, megkerülve azt egy nagy bal kanyarral. Egy erdősáv és a szántóföld közt bandukolunk tovább több mint egy kilométert, majd áthaladunk egy újabb villanyvezeték alatt és újabb 500 méter után a jelzett út kettéválik. Erre az útvonal egyetlen útjelzőtáblája is figyelmeztet, innen a S+ jelzéseket kell követnünk kissé jobbra.

Nyílegyenes úton, szép ligetes részen átvágva érjük el a meglepően nagy nyílt vízfelülettel rendelkező Kálomisz-tavat, majd annak jobb partján végighaladva, szintben vezető utunk egy kilométer után újabb elágazáshoz ér. Élesen jobbra kanyarodunk lecserélve a S+ jelzéseket a S jelzésekre. Az erdő hamarosan megnyílik, tágas, legelőre érünk, tekintetünket szinte mágnesként vonzza az út bal szélén magasodó tekintélyes, fenséges Henyei ősbükk. Az állítólag 400 éves, mára már végérvényesen kiszáradt bükkfa mementóként áll a kaszáló közepén tekintélyt parancsoló méreteivel.

A Balatonhenye feletti legelőkön keresztül, végig szép kilátást élvezve, a ritkás S jelzéseket követve 40-45 perc alatt visszaérünk a völgyben megbújó, bájos kis faluba. Az út két nagy kanyar után visz be a házak közé, különösen szép a Balatonhenyei meredek domboldal, a Magyal-tető az útról. A falu határában a szép fekvésű Csurgó-kutat találjuk, melynek kivezető foglalata nincsen. A főutcán pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.