Vadregényes szurdokok mélyén

A mélyen bevágódott árkokban, szurdokokban igen gazdag Bakony három csodaszép völgyét találjuk Csesznek környékén, melyeket egy kényelmes körtúrára felfűzve látogatunk végig. Csesznek impozáns várának falai alatt a mély, rejtelmes Kőmosó-szurdokban kezdjük a túrát, ahol az egyre népszerűbb Via Ferrata útvonalát is kiépítették a Várhegy szikláin, majd a hangulatos Kő-árkon keresztül ereszkedünk le a vadregényes, hatalmas sziklatömbökkel borított Ördög-árokba.

Közepes nehézségű kirándulás, néhány nagyobb tapasztalatot kívánó szakasszal. Végig jól jelzett turistautakon, a Kőmosó-szurdokban egy-két helyen láncokkal biztosított rövid szakaszok, az Ördög-árokban néhol láncokkal, kötéllel, létrával tűzdelt sziklafalon ereszkedünk le.

Útvonal: Csesznek – Kőmosó-szurdok – Kő-árok – Ördög-árok – Csesznek

Kiindulópont: Csesznek, parkoló a várhoz vezető feljárónál, a Vár úton.

Térképkivágat: Bakony (Szarvas-Faragó), melléktérkép 1:40 000, www.map.hu

A cseszneki vár feljárója melletti parkolóból indulunk a Vár úton északnak, 100 méter múlva balra egy kis közre irányítanak a P+ jelzések. A falu házait lassan elhagyva mélyúton ereszkedünk, de hamarosan balra keskeny ösvényre térünk. Egy kerítés mentén, átvágunk egy tisztáson, szép rálátással a várra, majd visszatérve a fák közé egy felhagyott zsidótemető mellett ereszkedünk le a vadregényes, mély, sötét Kőmosó-szurdok sziklafalai közé.

A szurdokba leérve balra fordulunk a Z Ω jelzésű keskeny kis oldalösvényre, mely bevezet a sötét völgybe, csapadékos idő után a patak vize sziklalépcsőkön bukdácsol le a kőmedencékbe. A mohos, borostyánnal benőtt sziklák nagyon misztikus hangulatúvá varázsolják a mindig árnyékos szurdokot. Néhol a sziklafalba vágott ösvényen kötéllel biztosítva tudunk csak végigmenni. A szurdok vége felé, a várhegy sziklafalára kúsznak balra fel a Via Ferrata mászóösvényei. Pár perc alatt kijutunk a mély völgyből, megkerülve a cseszneki várhegyet kibukkanunk a műútra, a falu házai közé. Itt jobbra fordulunk a Z és a P jelzéseket követve a temetőnél hagyjuk el a települést.

Egy Y alakú elágazásban balra letér a P jelzés, itt fogunk majd visszajönni, mi maradunk a Z jelzésű műúton, mely egy felhagyott kőbánya mellett vezet el, visszanézve kitűnő kilátás nyílik a cseszneki várra. Az országút jobbra kanyarodik, mi balra egy földúton a Z jelzésen, a réten átvágva betérünk az erdőbe. Öreg, mohás tölgyfák és néhány fenyő között érünk le a Kő-árokba.

Az egyre szűkülő Kő-árok hangulatos, száraz medre mellett szorosan kanyarog kényelmes turistautunk. A bal oldalon a fák mögött egy hosszú, magas mészkősziklafal húzódik, több hasadékkal, kőfülkével. Elérünk a völgy legkeskenyebb, legsziklásabb részéhez, ahol a száraz patakmederben kell a kövek közt átvergődnünk, majd lassan szelídül a Kő-árok és hamarosan enyhén emelkedve jutunk ki a völgyből.

Egy pihenőhelynél keresztezzük a P+ vonalát, majd továbbra is a Z jelzésen maradva szálerdőben kapaszkodunk fel a Kő-hegy tetejére, ahonnan először balra, később jobbra fordulva jövünk le. Balra ágazik le a Z+ jelzésű út, a Z jelzésen maradva hamarosan csatlakozik hozzánk a Mária-út, és pár száz méterre, áthaladva egy villanyvezeték alatt érjük el a következő csomópontot. Itt élesen balra kanyarodunk a P jelzésen az Ördög-árok felé.

Az ösvény rövidesen átvezet a vízmosás túlsó oldalára és szép bükkösben, mohás sziklák között ereszkedünk egyre mélyebbre a szurdokká váló vadregényes völgyben.  A sziklák egyre nagyobbak lesznek, az út néhol már a mederben halad, az összehordott faágakat, gallyakat kerülgetjük. Pár perc múlva elérkezünk az első komolyabb sziklaakadályhoz, ezt óvatosan leküzdve, a sziklafalba kapaszkodva jutunk le. Épphogy kipihenjük magunkat, amikor megpillantjuk az Ördög-gát, első látásra áthatolhatatlan sziklatorlaszát.

Az Ördög-gát nemcsak a Bakony, hanem egész Magyarország egyik legmegkapóbb, legizgalmasabb, felejthetetlen pontja. A szűk szoros alján, a meredek falak közé zuhant gigantikus sziklatömb hever. Ezen kell átküzdenünk magunkat, láncok, sziklába vájt vaslépcsők segítségével. Első pillanatra szinte megoldhatatlan a helyzet, de a gyakorlatban könnyebb lemászni, mint gondolnánk. Esős, csúszós időben fokozott óvatossággal járjunk el!

Miután átvergődtünk a természetes gáton, érdemes alulról is megcsodálni a katlan elbűvölően vad szépségét. A szikla alatt egy kis tavacska képződött, kis vízesésessel bukik bele a patak. Az Ördög-árkot szegélyező sziklafalban több, kisebb-nagyobb barlang, üreg nyílik, mint például a Bakony legnagyobb barlangja, a sűrű-hegyi Ördög-lik. Barlangász tapasztalat és megfelelő felszerelés nélkül azonban ne is próbálkozzunk felfedezésével.

A gát után kissé távolabb kerülnek a sziklafalak, egyre szelídül a hangulatos völgy, bár a vége előtt még egy mászósabb részen kell áthaladnunk. A völgy kijáratánál figyeljünk, mert a jelzett út egy éles bal kanyarral elbúcsúzik az Ördög-ároktól, felmegy a hegyoldalba, ahonnan szép kilátás nyílik Bakonyoszlopra, majd elhalad egy távvezeték alatt. Balra elhagyjuk a Z□ elágazását, kissé bemegyünk a Rekettyés-patak völgyébe, majd egy fárasztó kaptató következik a Töbör-hegy oldalában.

Gyönyörű szálbükkösben kerüljük meg a Töbör-hegyet, időnként szép kilátással a Bakonyaljára, és egy elágazásnál, ahol balra a P+ jelzés megy, jobbra fordulunk továbbra is a P jelzéseket követve. Szántóföldeken keresztül 20 perc múlva már feltűnik előttünk a cseszneki vár sziluettje, és a temető közelében bukkanunk ki a cseszneki országútra, melyen jobbra fordulva pár perc alatt visszaérünk kiindulási pontunkra.