Gyönyörű bükkerdőben a Bakony tetejére

Változatos körtúra a Bakony turisztikai központjából, Bakonybélből a hangulatos Gerence-völgyön keresztül a hegység legmagasabb, kilátótoronnyal koronázott csúcsára, a Kőris-hegyre (709 m). Romantikus völgyek, fenséges bükkösök, káprázatos kilátás vár minket a Bakony egyik legszebb vidékén.

Közepes nehézségű gyalogtúra végig jól jelzett turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. A Gerence-völgyben néhol csúszós, keskeny, kötéllel biztosított ösvény a meredek oldalban, a Cser-börcre meredek lépcsősor vezet fel, a Kőris-hegyről, erősen lejtő, de jól járható út.

Útvonal: Bakonybél – Gerence-völgy – Gerencepuszta – Cser-börc – Kőris-hegy – Kisszépalmapuszta – Barátok útja – Százhalom – Száraz-Gerence-völgy – Bakonybél

Kiindulási pont: Bakonybél, parkoló a falu északi végében, a Száraz-Gerence-völgy bejáratánál, a Cseralja utcában.

Térképkivágat: Bakony 1:80 000 (Szarvas-Faragó), www.map.hu

A parkolóból az országút, a Pápai út felé indulunk el, keresztezzük a műutat, és az Országos Kéktúra jelzéseit követve az Ady Endre utcán át érjük el a Fürdő utcát, itt jobbra kanyarodunk, balról elhagyjuk a Bakony Hotel kertkapuját, majd pár lépésre a Gerence Fogadó kapuját is. A Gerence-patak mentén maradva két perc alatt elérünk egy aszfalt utat, itt a K jelzések balra térnek, mi jobbra fordulunk a K+ jelzéseket követve, továbbra is a patak völgyében maradva.

Pár lépés után balra elhagyjuk az erdészeti utat, elmegyünk egy vízmű mellett, majd kényelmes sétautunk szorosan a hangulatos patak partján egy pihenőhelyet is érintve halad tovább. Lassan beszűkül a völgy, a patak túloldalán halljuk a bakonybéli országút zaját. A volt Gerencemalom épületét, mely jelenleg szépen felújított vendégház, magasan a hegyoldalba emelkedve kerüli meg az ösvény. Visszatérünk a patak partjára, a völgyet összeszorító sziklák egyre nagyobbakká válnak, ösvényünk már-már lehetetlen helyeken, kötéllel biztosítva közvetlenül a patak csobogó vize felett vezet.

Rövidesen egy hídhoz érünk, melyen átkelve bukkanunk ki az országút melletti Gerencepusztai pihenőhelynél, a Hotel Odvaskő mellett. Átmegyünk az országúton és a szemben induló köves út mellett balra a meredeken a hegynek tartó lépcsősoron a P jelzésen kapaszkodunk fel a Cser-börc tetejére a Magas-Bakony természeti érdekességeit bemutató Boroszlán tanösvényen.

Gyönyörű szálbükkösben emelkedünk fel a helyenként izzasztó kaptatón, mely később egy szélesebb erdészeti földútba torkollik. Jobbra a jelzés hívogat a Bakony egyik legrégebb óta ismert barlangjához, a bakonyi betyárok által is kedvelt Odvaskő-barlanghoz. A barlang feletti szikláról szép kilátás nyílik a völgyre.

Visszatérve a kitartóan, de mérsékelten emelkedő P jelzésű útra, gyönyörű, fenséges bükkszálerdőben kanyargunk tovább. Időnként rácsatlakozunk a szélesebb Rézbükki útra, majd egy árok völgyfőjénél balra visszakanyarodik a tanösvény. Maradva a P jelzésű, széles Rézbükki úton, idős bükkfák közt bukkanunk ki a Kőris-hegyi aszfaltos műútra.

Balra fordulunk, és lassan emelkedve szerpentinezünk fel a már jól látható, a katonai lokátor állomás fehér gömbkupolájával koronázott Kőris-hegy csúcsa felé. Időközben jobbról csatlakozik hozzánk az Országos Kéktúra. A radarállomás kerítését elérve, azt jobbról megkerülve kapaszkodunk fel a Kőris-hegy (709 m) csúcsán álló háromszintes Vajda Péter-kilátóhoz.

A Kőris-hegy a Bakony legmagasabb csúcsa, nevét az itt álló kőriserdőről kapta.  A Vajda Péter-kilátót eredetileg 1920-ban emelték, az újjáépített torony felső szintjéről ma már sajnos a felnövekvő fák miatt a kilátás korántsem teljes, csupán északi és keleti irányba nyílik szép panoráma. A kilátótorony melletti padokon megpihenhetünk, majd északnak a K és a P jelzéseket követve megyünk le meredeken a hegytetőről.

Pár perc után a P jelzések balra elágaznak, mi az Országos Kéktúra útvonalát követve kezdjük meg ereszkedésünket a kezdetben még szelíden, aztán egyre erősebben lejtő ösvényen, mely gyönyörű, mesebeli bükkösön keresztül halad, átfúrva magát a magas, zöld fűvel borított talajon. A lejtő egy, hatalmas hagyásfákkal tarkított irtáson megy keresztül, majd egy fiatalos után bukkan ki az egykori Kisszépalmapuszta területére a műút melletti pihenőhelyre.

Innen jobbra fordulunk a Z és a K+ jelzésekre, elbúcsúzva az Országos Kéktől. Utunk következő szakasza, az 1702-ben létesített Pannonhalmát és Bakonybélt összekötő Barátok útja. A széles, kissé sáros úton 20 perc alatt kereszteződéshez érünk, jobbról a Kőris-hegyről lejövő , balra pedig a Tekeres-árokba tartó SO jelzések ágaznak el. Mi egyenesen megyünk tovább a Z és a K+ jelzésű úton, ahol egy tábla hívja fel a figyelmünket, hogy Közép-Európa legnagyobb halomsírtemetője mellett járunk. A Százhalom nevű területen az úttól balra láthatjuk a fák közti bronzkori eredetű sírhalmokat.

A következő két kilométeren néhány mesés tisztáson átvágva jutunk ki egy széles erdészeti dózerútra, melyen találkozunk a Kőris-hegyről jövő Országos Kéktúrával. Pár lépés után balra térünk le az erdészeti szállítóútról egy széles földútra, aztán nagyon figyeljünk, mert a jelzések ritkásabbá válnak, és alig észrevehetően balra hagyják el a széles agyagos utat. Egy vékony csapáson, fiatal, csalitos erdőben ereszkedünk le a Száraz-Gerence kacskaringós, szűk völgyét kísérő erdészeti műútra, melyet a S jelzés követ.

Jobbra fordulunk az aszfaltútra, melyről hamarosan balra leágazik a Z jelzés Bakonybél keleti vége felé, mi most már maradunk végig a szép erdős hegyoldalakkal határolt völgyben, a K és a S jelzéseken. Kényelmes sétával két kilométerre érünk vissza kiindulási pontunkhoz, a Száraz-Gerence-völgy bejáratánál lévő parkolóhoz.