A csempészek útján Bajorország és Tirol között

Rendkívül népszerű, könnyű, családi kirándulás a magasan a meredek sziklafalak közt zúgó Tiroler Achen folyó partja felett kanyargó, hajdani Csempész út (Schmugglerweg) végigjárása a festői fekvésű, kettéhasadt szikla köré épült Klobenstein búcsújáró templomig. A túra leglátványosabb és legizgalmasabb része a zúgó folyó felett átívelő függőhíd, a hab a tortán pedig a tiroli jellegzetességeket kínáló vendéglő a kápolna alatt.

A túra időtartama: 2 óra, csak oda

Szintkülönbség: 150 m.

Ettenhausen, Geigelstein felvonó alsó állomása. A bajor Schleching déli oldalán fekvő Ettenhausen településrészt az osztrák határ felé tartó országúton érjük el. A főútról jobbra kanyarodva jutunk a falucska központjába, majd a Geigelsteinbahn, Schmugglerweg táblákat követve a Geigelsteinstrasse végén találjuk a fizetős parkolót. (parkoló automata, napijegy 2 €). 2015 óta a felvonó nem működik!

Könnyű, családi kirándulás jól jelzett, kitáblázott turistautakon, ösvényeken. A határ környékén a csempész út, ill. a folyóhoz vezető szerpentin ösvény meredek, nedves időben csúszós, óvatosan ereszkedjünk! Megfelelő lábbeli szükséges! A függőhíd stabil, veszélytelen. 8 éven felüli gyerekekkel járható útvonal.

Térképkivágat: WK 301 Kufstein Kaisergebirge 1:50 000 (freytag & berndt), www.freytagberndt.hu

A már nem működő Geigelsteinbahn drótkötélpálya alsó állomása (620 m) melletti nagy parkolóból indulunk. Ne felejtsünk el parkolójegyet váltani az automatából! A parkoló keleti szélén futó széles erdészeti útra vezet az útjelzőtábla a Schmugglerweg irányába. Az úton balra kanyarodunk, vissza a falu irányába, de pár lépés után jobbra térünk le, egy hangulatos, az erdő és a csodás legelő szélén futó sétaútra. Egy derékszögű balkanyar után átvágunk a mezőn, majd elágazáshoz érünk.

Jobbra fordulunk a széles kocsiútra, ez már a Schmugglerweg, a hajdani csempész út. A Tiroler Achen folyó völgye mindig is fontos átkelőhely volt Bajorország és Tirol között. A hivatalos forgalom a túlsó parton kiépült főútvonalon zajlott, a csempészek a jóval járhatatlanabb oldalon utaztatták a fináncok szeme elől elrejteni kívánt portékát. Manapság a csempészek helyét a kirándulók tömegei vették át, a sétaút rendkívül közkedvelt.

A szintet tartó, kényelmes kocsiút egy darabig még az erdő szélén fut, majd bebújik a fák közé. Rövidesen egy Y elágazáshoz érünk, a jobb oldali ág a közvetlen út, a bal oldalin pedig kis kitérőt tehetünk a csendes kis Rudersburger See víztükréhez. A tavacska a helyi horgászok nagy kedvence. A tó partjára érve balra is kínálkozik egy kitérő, a Schöne Aussicht (Szép kilátás) felé. Az erdőben le-föl hullámzó keskeny ösvény végén a fáktól kissé korlátozott kilátás nyílik a mélyben zúgó Tiroler Achen folyó völgyére.

A tavacska partjától kövessük a jobbra tartó széles utat, mely pár perc múlva beletorkollik a csempész útba. Balra fordulva folytatjuk túránkat a murvás kocsiúton. Nagy sziklafalak mellett gyalogolunk, majd egy hídon keresztezzük az érdekes nevű Totermannbach (Halott ember-patak) kis vízesésekkel, sziklalépcsőkkel tarkított medrét. Árnyas erdőben haladunk tovább, később egy tágas legelő mellett gyalogolunk, majd újra a fák közé érünk.

Bal oldalunkon néha elő- előbukkan a mély folyóvölgy látképe is.  A széles kocsiút egyszer csak hirtelen véget ér, itt sajnos nincs jelzőtábla, még a pad előtt pár lépésre jobbra ágazik el egy meredeken felfelé, a hegyoldalba vágott ösvény, ezen induljunk el. A piros-fehér-piros felfestéseket figyeljük. Egy sziklásabb részen drótkötéllel biztosított szakaszon küzdjük át magunkat és pár perc múlva már a német-osztrák államhatáron állunk. A közelmúltból itt maradt tábla figyelmeztet, hogy a határátlépés 6 és 21 óra között megengedett.

Átmegyünk az egykori császári területre, a tiroli oldalra, innen már látható is úti célunk, a Klobenstein búcsújáró templom. Enyhén lejtő, keskeny ösvényünk egy, a hegyoldalba vágott látványos rész után elágazáshoz ér, az egyenesen tovább vezető Schmugglerweg Kössen felé tart, mi élesen balra fordulunk a folyó sziklaszorosa felé meredeken szerpentinező ösvényre. Ereszkedés közben szép kilátást élvezhetünk a folyóra, a túlparton álló templomra.

Leérve a partra, fapallókon keresztül érünk el a látványos acél függőhídhoz, mely a gigászi, függőleges sziklafalak közé szorult bő vizű Tiroler Achen gyorsan zúgó vize felett vezet át. Ez a kanyon az Entenlochklamm, szép időben, raftingolók, kajakosok népszerű útvonala. A folyó túlsó, kellemes, kavicsos partja ideális piknik hely. Kissé feljebb, még a templom alatti, egykori remeteségi épületben találjuk a Klobenstein fogadó tiroli specialitásokat és osztrák borokat kínáló éttermét.

A legenda szerint egy asszony kelt át a szurdokon, amikor egy hatalmas kőomlástól megrettenve Máriáért imádkozott, az itt látható sziklatömb akkor hasadt ketté, melynek mélyére bújva megmenekült a nő a biztos haláltól. 1696-ban érkezett az első remete a sziklához, majd 1707-ben épült a kápolna, melyet pár év múlva templommá bővítettek és népszerű búcsújáróhellyé vált.

Az alsó kápolna és a templom között tornyosul a kettéhasadt sziklatömb, a hagyomány szerint az a nő, aki átsétál a sziklák közt, gyermekáldásban részesül. A barokk stílusú, fazsindelyes templomot minden oldalról körül tudjuk járni.

A visszaútra több alternatíva is kínálkozik, visszamehetünk ugyanazon az úton a parkolóba, vagy felmegyünk a templom feletti országútra, és azon gyalogolunk végig Ettenhausen-ig. A forgalom miatt ezt gyerekkel nem ajánljuk. Menetrend szerinti autóbusszal is visszamehetünk Ettenhausen-ba, hétköznap délután általában kétszer megy busz, a templom feletti buszmegállóból (14.57, 16.57 (2017 nyár)). A falu központjában áll meg a busz, onnan, a Geigelsteinstrassén 10 perc séta a parkoló.