A Chiemsee felett magasló hegyóriás meghódítása

A Hochgern a Chiemgaui-Alpok egyik legmarkánsabb hegycsúcsa a bajor tengertől, a Chiemsee-től egészen az Alpok örök hó fedte fő vonulatáig, a Magas-Tauernig terjedő páratlan kilátással. A Hochgern az egyetlen olyan jelentős hegycsúcs a régióban, melyre nincs felvonó, így a panoráma zavartalan élvezéséért igencsak meg kell küzdenünk. A legkönnyebb és legváltozatosabb túraútvonal Marquartstein szélétől, az impozáns vár közeléből indul, a csodás kilátású Schnappenkirche és az autentikus Staudacher Alm érintésével kapaszkodik fel a csúcsra, majd a népszerű Hochgernhaus mellett ereszkedik vissza.

A túra időtartama: 6 óra, nagyobb pihenők nélkül

Szintkülönbség: 1170 m fel, ugyanannyi le.

Marquartstein, Hochgern parkoló, a faalu keleti szélén, a vár közelében. Megközelíthető a falu központjából, a Staudacher Strasse bevásárló utcán végig, majd balra, át a hídon, aztán egy jobb kanyarnál ismét balra a vár (Burg) felé, végig a Burgstrassén, az utca végén találjuk a parkolót. Jelzőtábla: Hochgern.

Meglehetősen hosszú, fárasztó, de nagyon változatos, egész napos kirándulás különösebb nehézségek, kitett szakaszok nélkül, jól jelzett, kitáblázott, számozott turistautakon, ösvényeken, erdészeti utakon. A legnehezebb rész a Staudacher Almtól a Hochgern csúcsáig vezető meredek, izzasztó kapaszkodó.

Keressük meg a parkoló felső szélén álló útjelzőtábla csokrot, és induljunk el a Schnappenkirche felé, a 231 sz. turistaúton. Egy-két perc után balra ágazik el egy ösvény, itt nincs tábla, de a fán lévő jelzéseket figyeljük, ezen balra fordulunk, ha elmulasztottuk, akkor sincs semmi baj, pár méter múlva egy kocsiutat keresztez az út, akkor itt forduljunk balra. Ahol a kocsiút élesen jobbra kanyarodik, ott térünk le róla balra a táblával is jelzett útra (Schnappenkirche).

Széles, kényelmes utunk lassan, de biztosan emelkedik, egy elágazásnál balra kitérő kínálkozik a Windeck kilátóponthoz (10 perc), a fő útvonal később egy éles bal kanyarral északnak fordulva kapaszkodik tovább az erdős, árnyas hegyoldalban. A sárga alapra festett hullámos jelek a SalzAlpenSteig hosszú távú túraútvonal jelzései, melyek egészen a Staudacher Almig kísérnek minket. Útközben egy időre balra megnyílik a táj, szép kilátás tárul a Hochplatte, a Geigelstein, a Kampenwand csúcsaira. Pár nagy kanyar után végül felérünk a Hochgern északnyugati nyúlványa, a Schnappenberg előtti kiszögellésre épült Schnappenkirchéhez (1100 m).

A jelenleg látható, 1637-ben épült barokk stílusú, fehérre festett, fazsindelyes épület, a legenda szerint az ezen a helyen, 1096-ban meggyilkolt Marquart gróf, a helyi vár építtetője, emlékére emelt régebbi fa kápolna helyén áll. A lentről, a völgyből is jól látható templom előtti térségről káprázatos kilátás nyílik a bajor tengerre és környékére.

A templomtól pár métert visszasétálva, az elágazásnál balra felfelé folytatjuk túránkat a 231-es úton a Staudacher Alm irányába. Árnyas fenyőerdőben lassan emelkedve felérünk egy nyeregbe, majd nagyjából szintet tartva hamarosan kijutunk egy széles kocsiútra, jobbra kanyarodunk rajta és rövidesen kibukkanunk a Staudacher Alm előtti nagy réten.

A május közepétől október közepéig nyitvatartó, egyszerű uzsonnázóhelyként működő, rusztikus, kőből épült Staudacher Alm (1150 m) kitűnő hely a felette tornyosuló Hochgern meghódítása előtti szusszanásra. A hütte kis teraszán erőt gyűjtve láthatjuk is a Hochgern meredek ormaira vezető utunkat. A tanya előtti, dimbes-dombos hegyi legelőn folytatjuk túránkat, pár perc alatt elágazáshoz érünk, jobbra, a Hochgern irányába megyünk. A legnehezebb szakasz következik, egy kb. 350 m magas tereplépcső leküzdése, jól követhető ösvényünk meredeken szerpentinezik fel, először ritkás erdőben, majd szellősebb hegyoldalban.

Érdemes gyakori, kisebb pihenőket beiktatni, nem utolsó sorban az egyre szélesebb panoráma megcsodálása céljából is. Miután felértünk a Hochgern fő vonulata alatti bemélyedés szélére, utunk balra kanyarodva emelkedik most már kevésbé meredeken, legelőkön át egyre magasabbra. Kissé feljebb jobbra megyünk tovább, majd az 5-ös turistautat követve elágazáshoz érünk, ahol élesen balra fordulva, virágos rétek, törpefenyők közt kapaszkodunk fel a Hochgern tetejére (1748 m).

A Hochgern csúcsa tulajdonképpen kettős csúcs, a főcsúcson áll a nagy kereszt, kissé keletebbre pedig egy miniatűr templom díszíti a pár méterrel alacsonyabb kiszögellést. A jelzett ösvény egy kis kört ír le, elmegy a csúcskereszt orma alatt, majd a két csúcs közti nyeregbe visz, ahonnan balra a templom makett, jobbra a csúcskereszt áll, a kereszttől pedig közvetlenül vissza lehet menni az ösvényre a túloldalon.

A kilátás fenomenális, jó időben szinte az összes chiemgaui hegyet be tudjuk azonosítani, a Chiemsee víztükre a mélyben pedig feledhetetlen látvány. Visszamegyünk a már ismert elágazásig, ahol balra fordulva túrázunk tovább a Hochgernhaus felé. Látványos ösvényünk, 232 sz. turistaút, a Hochgern és nyugati előhegye, a Zwölferspitz közti gerincet követi. A Zwölferspitz déli oldalában ereszkedő ösvényünk rövidesen leér a Hochgernhaus (1461 m) festői fekvésű, népszerű fogadójához. A hütte tavasztól őszig minden nap várja a kirándulókat tartalmas leveseivel, kitűnő császármorzsájával, süteményeivel és jófajta csapolt bajor sörével.

A széles, lefelé szerpentinező kocsiúton ereszkedünk, először az Enzianhütte rusztikus épülete, majd kisé lejjebb a Moaralm egyszerű uzsonnázóhelye mellett megyünk el. Széles kanyarokkal ereszkedünk a hegyoldalban, egy hegyi őrház alatti elágazásnál jobbra fordulunk, 232 sz. út, Agergschwendalm irányába. Árnyas fenyvesben lejtő utunkon 10 perc alatt egy csinos kis útszéli kereszthez érünk a Rosskopf alatt, majd még 7-8 perc mérsékelt lejtőn jutunk ki az Agergschwendtalm (1040 m) környéki legelőkre.

A helyi jellegzetességeket, hidegtálakat, sajtokat, süteményeket kínáló hegyi tanyától széles üzemi út vezet lefelé. Ismét erdőben ereszkedünk, kétszer is rövidítési lehetőség nyílik, levágva a szélesen kanyargó betonutat. A 232 sz. utat követjük Marquartstein irányába, kényelmesen, kissé egyhangúan ereszkedve a fenyőerdőben. Figyeljük a jelzéseket, mert a kocsiútról egyszer csak balra ágazik le a jelzett turistaút, mely nyílegyenesen lefelé haladva vágja át a gazdasági út kanyarulatát, közvetlenül leérve kiindulási pontunkhoz, a Hochgern parkolóhoz.