Az Aggteleki-karszt felszíni csodái

A Gömör-Tornai-Karszt elsősorban a Világörökség részét képező földalatti csodáiról híres, de Aggtelek és Jósvafő környékének felszíni tájképe is megér egy-két kirándulást.  Jósvafőtől, a régió legszebb falva mellől indulunk az Országos Kéktúrán Aggtelek felé, jellegzetes karsztvidéki tájon, karrmezőn át érünk a Baradla-barlang feletti kilátóhoz, majd a napos Baradla- és az árnyas Kecső-völgyön át jutunk vissza Jósvafőre.

A túra jellege: Könnyű gyalogtúra jól jelzett turistautakon kevés szintkülönbséggel. A túra vége felé gázlón megyünk át a patakon, csapadékos időben nehézkes kehet az átkelés.

Kiindulópont: Jósvafő, Tengerszem szálló, Baradla-barlang, jósvafői kijárat. Ingyenes parkoló.

Jósvafő központjától 1 km-re található a Baradla-barlang jósvafői bejárata, a felette lévő épület pedig az Aggteleki Nemzeti Park igazgatósága, az út végén lévő parkolóból indulunk a svájci alpesi stílusú, 1940-es években épült Tengerszem szálló irányába. A Z és a S+ jelzéseket követve a szálló épületét balról kerüljük meg egy lépcsősoron fel a hegynek indulva. A rövid, meredek kaptató egy kis nyereghez vezet fel, ahol találkozunk az Országos Kéktúra útvonalával, melyen balra fordulunk és a hegyoldalban kényelmes ösvényen emelkedünk lassan egy kis völgybe.

Egy jobb, majd egy éles bal kanyarral kiérünk a völgyecskéből, és árnyas erdőben emelkedünk tovább a Magas-hegy oldalába. Balra leválik rólunk a S+ jelzés, és lejtős úton érjük el a Magas-hegy és a Közép-hegy nyergét, ahol balra ágazik el a K+ jelzésű ösvény a Közép-hegy teteje felé. Mi a jobbra tartó Kéktúra ösvényén ereszkedünk a Karu-völgybe, szép, árnyas gyertyán erdőben érjük el a völgytalpat, majd kissé balra tartva, jelzett utunk ismét emelkedni kezd. Pár perc alatt jobbról a K+ elágazásához érünk, a Kéktúra egy nyereg után a napos Mész-völgyben folytatódik.

Átvágunk egy szép, füves-bokros tisztáson, és a megnyíló réten egy Y alakú elágazásnál a jobb oldali ágon pár perc alatt elérjük a S jelzés elágazását. Fák híján a jelzéseket a földön lévő sziklákon keressük, szép rálátást élvezhetünk Aggtelek házaira és a Tó-hegy fehér mészkősziklákkal pettyezett, „ördögszántásos” karrmezejére. Utunk leglátványosabb szakasza következik, a Baradla-oldal jellegzetes karsztvidéki füves-bokros táján hullámzik a K és S jelzésű ösvény. A tipikus karsztbokorerdős, sziklagyepes felszínen, mészkősziklákon át lépdelünk, vadvirágos réteket szelünk át, közben szép kilátást élvezünk Aggtelekre és környékére.

Jobbról csatlakozik a K∆ jelzés a Baradla-tető felől, és rövidesen leérünk a Baradla-barlang aggteleki bejárata feletti gigászi, függőlegesen leszakadó, 51 m magas sziklafal peremén kialakított kilátóhelyre. Korláttal ellátott beton sétaúton szerpentinezünk lefelé, mielőtt leérnénk a barlang bejáratához, jobbra ágazik el a Z+ jelzés, ezt fogjuk majd követni, de érdemes pár lépcsővel lejjebb menni és megpihenni a barlang előtti területen, ahol büfé és a Tourinform iroda kínál pár perc lazulást.

Visszatérünk a Z+ jelzésre, mely a kemping faházai mögötti hegyoldalban vezető sétaútban folytatódik. s lassan északnak kanyarodva éri el a barlang aggteleki rövidtúrájának Csipketermi kijáratát. A tájra jellemző vörösagyagos út visz be a széles, füves Baradla-völgybe. Az Aggteleki Nemzeti Park határon átnyúló, Zöld Határ tanösvényének játékos állomásait is érintve, csodaszép tisztásokon át hatolunk egyre beljebb a lassan szűkülő, napos völgybe.

Ligetes karsztbokorerdők mentén haladunk enyhén felfelé a ritkásan jelzett úton, feljebb bükkösbe érünk, és egy táblával is jelzett elágazásnál, jobbra térünk a Z jelzésű turistaútra. Sűrű, árnyas erdőben, a Kecső-patak medre felett, a hegyláb tövén haladunk tovább a völgy kanyarulatát követve. Jobbra leágazik a K+, majd a jobbra nyíló, mély Karu-völgynél érünk le a Kecső-patak, nyáron általában száraz medréhez. A Z jelzés a szúnyogok és egyéb bosszantó, zümmögő rovarok által igen kedvelt, párás, hűvös, Kecső-völgy alján, a meder feletti ösvényen fut tovább.

Hamarosan összeszűkül a völgy, nagy mohos sziklák határolta hegyoldalban túrázunk tovább, végig közel a patak medréhez. Kiérünk egy tisztásra, egy vízmű épületéhez, majd átkelünk a patakon, kiszélesedik a völgy, és a víz is megjelenik a mederben. Tisztásokon átvágva a jelzett út jobbra fordul, és egyből leágazik balra a K+ jelzés, mely a völgyet követve megy Jósvafőre, mi a Z jelzést követjük, mely egy gázlón vág át az itt már száraz időben is bővizű Kecső-patakon.

Egy vízmosás mellett, rövid, de meredek kaptatóval érünk fel az árnyas erdőben az Országos Kéktúra elágazásához a nyeregbe, ahonnan a már ismert úton, most a lejtőn lefelé, a Z jelzésen maradva ereszkedünk vissza kiindulási pontunkra.